Grumliga utsikter för Bilia

Aktieanalys Bilia har haft medvind från den urstarka bilmarknaden de senaste åren. Branschbedömare spår dock att toppen snart passerats.

Bilia har de senaste åren ridit på den starka efterfrågan på personbilar. Bra fart i ekonomin i kombination med det rekordlåga ränteläget har drivit upp nybilsregistreringarna i Sverige till nya rekordnivåer. Branschorganisationen Bil Sweden har rapporterat stigande siffror 37 månader i rad.

Ökad privatleasing är en av faktorerna bakom den starka nybilsförsäljningen. Det är en trend som tog fart för ett par år sedan, drivet av de rekordlåga räntorna, och som lett till ökad nybilsförsäljning till privatpersoner. Under 2016 svarade leasing för 29 procent av de privata nybilsköpen.

För Bilia är bilsförsäljningen viktig mest för att den driver trafik till bolagets verkstäder. Lönsamheten i bilhallarna är bara en bråkdel av den i verkstäderna. Sammantaget bidrar bilhallarna med 75 procent av intäkterna i koncernen men verkstäderna står för 63 procent av rörelseresultatet.

Det är dock redan vid bilförsäljningen som mycket av kampen om verkstadskunderna avgörs. De större bilförsäljarna gör då allt för att knyta till sig kunderna via serviceavtal, lån och försäkringar. Extrautrustning och annan anpassning innebär också att bilen oftast tar en sväng förbi verkstaden innan den levereras till kund.

Den ökade aktiviteten i bilhallarna har därför spillt över till Bilias verkstäder, vilket lagt grunden till de senaste årens starka resultatutveckling. Den operativa rörelsemarginalen landade för 2016 på 3,7 procent. Det är oförändrat från året innan och en bra bit över målnivån på 2,5 procent.

I det fjärde kvartalet enskilt backade dock lönsamheten något. Det var bland annat i verkstäderna som marginalen försämrades i perioden. Bilia har svårt att hitta mekaniker för att hantera de stigande volymerna, vilket sannolikt bidragit till ökade kostnader.

Även i bilhallarna försämrades marginalerna något. En lägre försäljning i jämförbara enheter bidrog till detta. Bilias vd Per Avander förklarar nedgången med Volvos modellskifte från V70/S80 till V/S90-modellerna. Det har uppstått ett glapp i samband med detta skifte.

Bilia var under sina första 35 år ett dotterbolag till Volvo och det är fortfarande bolagets största bilmärke försäljningsmässigt. De senaste åren har dock Bilia även målmedvetet satsat på att köpa upp återförsäljare av BMW/Mini och Toyota/Lexus. De märkena är prioriterade för tillväxt och bara under 2016 har sex återförsäljare köpts upp.

Tre av dessa återförsäljare (av BMW/Mini) verkar nere på kontinenten. Bilia inledde en europeisk satsning för några år sedan och har köpt på sig en handfull återförsäljare i Tyskland, Luxemburg och Belgien. Verksamheterna ligger geografiskt relativt väl samlade även om de befinner sig på olika sidor om gränserna.

Region Västeuropa svarade i fjärde kvartalet för 10 procent av omsättningen. Bilias lönsamhet är klart lägre i Västeuropa än i Sverige och Norge. Tillväxten på kontinenten bidrog därför också till den lägre rörelsemarginalen i fjärde kvartalet.

Sverige är den mest lönsamma av Bilias marknader och den är också överlägset störst sett till omsättning. Sverige står för två tredjedelar av omsättningen och för 75 procent av det operativa rörelseresultatet i Bilia.

Marknaden för nya personbilar steg med 5 procent i Sverige i fjärde kvartalet. Bilia tappade dock något i omsättning på grund av sin stora exponering mot Volvo. Lönsamheten förbättrades trots det jämfört med samma kvartal året innan.

Bilia lämnar inga långsiktiga prognoser men Bil Swedens prognos för den svenska bilmarknaden 2017 är en viss nedgång från 2016 års rekordnivåer. På kortare sitk gör Per Avander bedömningen att det första kvartalet kommer att vara något bättre än motsvarande kvartal i fjol. Bolagets orderbok var som sagt välfylld vid årsskiftet.

De analytiker som bevakar Bilia räknar enligt databasen Factset med att bolaget under 2017 ökar vinsten per aktie med 9 procent. Det väntas ske genom en kombination av ökad omsättning och förbättrad lönsamhet. Prognosen för 2018 är inte fullt lika ljus. Snittprognosen är en vinsttillväxt på låga 3 procent.

Bilia-aktien handlas i dagsläget till p/e-tal på 15,3 respektive 14,8 för de närmaste åren. Det är i nivå med hur det sett ut de senaste åren.

Utdelningen på 8 kronor per aktie ger i dagsläget en direktavkastning på 3,8 procent i vår. De kommande åren väntas direktavkastningarna uppgå till 4,1 procent respektive 4,4 procent.

Redan efter att nybilsregistreringarna i Sverige satte ett nytt rekord 2015 väntade sig de flesta en utplaning av efterfrågan. Så skedde dock inte utan marknaden ångade vidare upp till ännu ett rekord 2016. För att även 2017 blir ännu ett bra år talar det faktum att privatleasingen fortsätter att växa kraftigt och att konjunkturen fortfarande är relativt stark.

Låga räntor och stark konjunktur är dock inte normalläget. Förblir konjunkturen stark lär räntorna komma upp, blir räntorna fortsatt låga beror det på en svagare konjunktur. Oavsett vilket så blir det en broms på den glödheta bilmarknaden.

Nya förvärv lär presenteras och tillväxten nere på kontinenten kan bli intressant på sikt. I det korta perspektivet kommer det dock sannolikt även fortsätta späda ut Bilias marginaler något.

Bilia-aktien har glidit sidledes sedan i somras och med rätt avslagna prognoser för de kommande åren tror att aktiemarknaden kommer förbli avvaktande till aktien. Vi behåller en neutral rekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Bilia A Neutral 210,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -