Plocka upp Kambi efter raset

Aktieanalys Efter en tappad kund och en tillväxt under förväntan i vad som borde varit ett kanonkvartal för oddsbolaget så har Kambis aktie fallit rejält på börsen. Lite för mycket i vår mening.

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 5 den 30 januari. Läs mer om Börsveckan.

Sportspelsleverantören Kambi har haft en svag utveckling på börsen och är ned 30 procent sedan vår avvakta-analys i BV 16-19 (våren 2016). Flera analyshus har sänkt sina riktkurser med hänvisning till oro för spelskatter, ofördelaktiga resultat i Premier League och en slagig intjäning.

Allt detta dämpar tillväxten som också var en besvikelse då bolaget endast växte 15 procent till 14,8 MEUR under Q3. Detta trots att avslutningen på fotbolls-EM tog plats med goda resultat dessutom. Rörelsemarginalen var dock en glad överraskning och nådde 21 procent (19) efter ett rörelseresultat på 3,1 MEUR i kvartalet.

Oron för spelskatter är befogad och kommer att pressa intäkterna då Kambi delar dessa med sina kunder. Vad gäller ofördelaktiga resultat i Premier League anser vi inte att för stor vikt ska fästas vid enskilda sportevenemang eller kvartal.

Dock finns det en prispress i branschen som pressar operatörernas marginal och således också Kambis intjäning. De stora svängningarna i intjäningsmodellen kommer bestå men det är något man får räkna med i Kambi (eller försöka räkna med). Mer om det nedan.

Ett annat bekymmer för Kambi är beroendet av Kindred (tidigare Unibet) som är bolagets överlägset största kund (uppskattningsvis 6 gånger större än näst största kunden - brittiska 888). Större kunder får bättre villkor från Kambi då intjäningsmodellens viktigaste komponent är en kommission från speloperatörens överskott. Den kommissionsandelen minskar i takt med att volymen ökar hos kunden och Kindred betalar sannolikt redan minsta möjliga.  

Med tanke på att Kindred ökade sitt spelöverskott med 67 procent under Q3 så tyder det på att övriga kunder inte alls har samma tillväxt då omsättningen hos Kambis kunder endast ökade med 37 procent. Lönsamheten i tillväxten är alltså lägre där den i nuläget är som högst. Kambi tar även betalt för antalet live-event operatörskunderna önskar erbjuda och en mindre fast avgift för detta.

Men affärsmodellen är trots volymrabatten väldigt skalbar då ökad volym kan ske utan nämnvärd ökning i kostnaderna. Slagigheten ökar då kunderna hoppar mellan kommissionsnivåer i takt med att volymerna nollställs en gång per år. När detta tidsmässigt sker uppger inte bolaget vilket gör det svårt att räkna precist på Kambis intjäning.

Vi hade gärna sett att Kambi tog in någon ny operatörskund under det tredje kvartalet men istället tappade bolaget den spanska operatören Luckia till huvudkonkurrenten SBTech. Det är dåliga nyheter av flera anledningar. Det uppenbara är förstås att bolaget tappar en kund till huvudkonkurrenten som tidigare under året utsågs till årets sportbok på branschgalan EGR.

Kambi är en premiumvariant och en högkvalitativ sportbok men det är också SBTech och skulle fler operatörer välja SBTechs erbjudande framför Kambi så blir det jobbigt. Nu ska inte den oron överdrivas då Kambi har ökat antalet kunder under 2016. Innan fotbolls-EM signade Kambi Mr. Green, Leovegas och R.Franco.

Den andra anledningen är att Kambi endast har 12 kunder och lönsamheten är högre hos de mindre kunderna givet intjäningsmodellen. Därför är det av stor vikt att Kambi breddar sin kundbas för att öka lönsamheten.  

Ett partnerskap signerades också under kvartalet med Novomatic som erbjuder lotterilösningar för statligt reglerade lotterier och vad det leder till återstår att se. Genom partnerskapet så kan Kambi erbjuda dessa lotterikunder sin sportbok.

Generellt så gillar vi ledande underleverantörer i spelsektorn som Netent (slots) och Evolution Gaming (live casino). Den höga underliggande tillväxten och strukturella förändringen till online inom branschen lockar.

Tillsammans med skalbarheten hos dessa bolag finns det goda förutsättningar att Kambi och de övriga spelarna möter en ljus framtid. Inom sportspel är tendensen att marginalen pressas något och huruvida Kambi har det bästa erbjudandet eller om det snarare är konkurrenten SBTech som är ledande känns dock osäkert.

När vi räknar på Kambi så antar vi en tillväxt för det fjärde kvartalet i linje med årets första nio månader på 24 procent. För 2017 som är ett mellanår inom sportvärlden utan stora mästerskap räknar vi med en tillväxt på 15 procent och en ökad rörelsemarginal till 22 procent.

Justerat för nettokassan på 209 Mkr värderas då bolaget till ev/ebit 20. 2018 är sedan återigen ett bra sportår men samtidigt regleras den svenska marknaden under andra halvan av det året så vi räknar med samma tillväxt för 2018 men med en förbättrad marginal till 24 procent. Ev/ebit blir då 16.

För Kambi är det billigt jämfört med tidigare värdering. Men det är också befogat efter kundtappet och den klena tillväxten som reser frågetecken för framtiden. Vi tycker Kambi står och väger men efter det stora kursraset lutar det ändå åt köp.

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -