Uniflex en lottsedel

Aktieanalys Trots en stark konjunktur och en tillväxt i branschen backar Uniflex försäljning i Sverige. Aktien är rejält nedtryckt men bolaget har också en hel del att bevisa.

Bemanningsbolaget Uniflex har haft förtvivlat svårt att få fart på tillväxten de senaste åren.

Ökad konkurrens och en allmänt rätt trög efterfrågan på Uniflex så kallade blue-collar personal har inneburit en press på intäkter och resultat.

Omsättningen föll med 27 procent mellan åren 2011 och 2014.

Rörelsemarginalen parkerade under de svaga åren kring 1,5 procent vilket kan jämföras med bolagets långsiktiga ambition om 5 procent.

Den allt svagare lönsamheten fick Uniflex att för några år sedan ta beslutet att höja priserna och välja bort lågmarginal-uppdragen.

Den tuffare hållningen gentemot kunderna bidrog till den negativa tillväxten under några år, men under 2015 såg arbetet ut att börja löna sig.

Omsättningen ökade under året med 10 procent och rörelsemarginalen tog ett kliv upp till 3,1 procent från 1,5 procent året innan.

Glädjen för Uniflex aktieägare kom dock att bli kortvarig.

Det har under 2016 visat sig att de besparingar som Uniflex gjorde under 2015 inom sälj och marknadsföring skulle komma att straffa sig.

Bolaget har under 2016 stadigt tappat omsättning, framför allt på huvudmarknaden Sverige.

Uniflex insåg tidigt att man måste stärka upp säljkåren och investera mer i marknadsföring om man skulle kunna hävda sig i den hårda konkurrensen.

Sedan våren 2016 har därför mer krut lagts på dessa områden, med ökade kostnader som följd.

Under de senaste kvartalen har dock inte några direkta positiva effekter på intäkterna kunnat skönjas.

Åtminstone inte i Sverige. Uniflex gör bedömningen att investeringarna i säljkår och marknadsföring kommer att ge positiv effekt under 2017.

Ökade kostnader och fallande intäkter innebär att rörelsemarginalen åter tryckts tillbaka. På rullande tolv månader ligger den på 2,3 procent.

Sverige svarar för nära 90 procent av omsättningen i Uniflex och det är på hemmaplan som bolaget fortfarande har svårt att få upp tillväxten.

Omsättningen i Sverige var i tredje kvartalet 13 procent lägre än för ett år sedan och även lägre än närmast föregående kvartal.

Uniflex har stadigt tappat marknadsandelar i Sverige de senaste åren.

Den trenden fortsätter dessvärre. Under det första halvåret 2016 ökade marknaden i Sverige med 9,8 procent samtidigt som Uniflex backade 10,3 procent.

Även i tredje kvartalet har den svenska bemanningsbranschen vuxit medan Uniflex backat.

Norge är Uniflex näst största marknad och den svarar för cirka 7 procent av omsättningen.

Den norska verksamheten var ett av få glädjeämnen i Uniflex tredje kvartal. Efter en lång svacka visade Norge tecken på att vända redan i andra kvartalet.

Den trenden har förstärkts i tredje kvartalet. Omsättningen ökade med 39 procent räknat i norska kronor och verksamheten genererade ett positivt rörelseresultat på knappt 1 Mkr.

Förutom Sverige och Norge har Uniflex även verksamheter i Finland och Tyskland.

Båda är små men Finland har den bättre utvecklingen av dem med såväl tillväxt som positivt resultat i tredje kvartalet. Tyskland rapporterar en förlust och marginellt lägre intäkter.

På rullande tolv månader har Uniflex ett resultat på 1,30 kronor per aktie. Med dagens aktiekurs innebär det ett rullande p/e-tal på 14,5.

Justerat för den skuldfria balansräkningen värderas rörelsen till 11,2 gånger det löpande rörelseresultatet.

Det krävs således inte mycket till uppryckning för att Uniflex-aktien ska framstå som attraktivt värderad.

Kursen har gått kräftgång en längre tid och särskilt den svaga rapporten för det första kvartalet 2016 blev ett dråpslag.

Skulle bolaget kunna nå tillbaka till 2015 års resultat på 1,56 kronor per aktie faller den skuldjusterade värderingen, ev/ebit, till låga 7,6.

Det är dock värt att komma ihåg att trenden i Sverige fortfarande är negativ för Uniflex.

Konkurrensen på bemanningsmarknaden har hårdnat betänkligt de senaste åren och bolaget har uppenbarligen haft svårt att hävda sig.

Målet om 5 procents rörelsemarginal ligger långt bort och av utvecklingen under 2015 och 2016 är det lätt att dra slutsatsen att Uniflex kan få svårt att leverera både tillväxt och hög lönsamhet.

Förutom risken för fortsatta resultatbesvikelser finns även ett par andra riskfaktorer i Uniflex. Dels är likviditeten i aktien dålig vilket leder till stora kursrörelser när det händer något, både uppåt och nedåt.

Bolaget har även ett fåtal stora kunder som väger tungt. Den största kunden står för 9 procent av omsättningen. En förlust av det uppdraget skulle så klart påverka kraftigt negativt.

Uniflex-aktien är fortfarande att betrakta som något av en lottsedel. Kursen är rejält nedkörd och som en ren chansning har aktien på dagens nivåer en viss lockelse.

Nästa kvartalsrapport lär bjuda på fortsatt vinsttapp då jämförelsekvartalet för ett år sedan var starkt. Därefter blir dock siffrorna lättare att matcha, åtminstone i Sverige.

Vi har dock bränt oss förr. Vi trodde att 2015 var den vändning vi väntat på för Uniflex.

Så har dock inte blivit fallet. Trots en tillväxt i branschen och en stark konjunktur har Uniflex återigen stora problem.

Bolaget har mycket att bevisa och den här gången tar vi inte ut något trendbrott i förväg. Rekommendationen stannar vid Neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Neutral 18,80 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -