Kappahl har vind i seglen

Aktieanalys Kappahl har hittat rätt i sitt kollektionsarbete och återtar nu förlorade marknadsandelar. Den starka dollarn är ett orosmoln men vi tror aktien har mer att ge.

Klädkedjan Kappahl presenterade dagarna före julafton sin rapport för det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår 2016/2017, perioden september till november.

Försäljningen fortsätter att öka på ett klart uppmuntrande sätt.

I jämförbara butiker steg försäljningen med 4,8 procent. Som jämförelse kan sägas att den svenska klädhandeln totalt backade med -2,1 procent i perioden.

Sverige svarar för nära 60 procent av omsättningen i Kappahl. Det ska dock påpekas att Kappahl hade ett betydligt svagare jämförelsekvartal än den svenska marknaden i stort.

Icke desto mindre är det positivt att Kappahl tycks vara på rätt väg i sitt kollektionsarbete. Det har varit en lång och mödosam väg tillbaka för bolaget.

Problemen började redan under 2011 och grundades i att Kappahl riktat in sina kollektioner mot en yngre publik i ett försök att vinna ytterligare marknadsandelar.

Det lyckades inte och samtidigt tappade bolaget kontakt med sina kärnkunder: kvinnor mitt i livet.

Resultatet blev en kraftigt vikande försäljning. Vid den tidpunkten var Kappahl tydligt inriktat mot tillväxt ute i Europa och relativt hårt skuldsatt.

När intäkter och marginaler pressades ihop blev det finansiella läget snabbt akut.

Via ett par nyemissioner på sammanlagt närmare en miljard kronor och ett hårt sparjobb har Kappahl idag fått ordning på sin balansräkning igen.

Stigande resultat har bidragit till att förbättra kassaflödena och skulderna är i princip helt borta.

Vd Danny Feltmann flaggar dock för att investeringarna kommer att öka framöver. Kappahl håller för närvarande på att rulla ut ett nytt butikskoncept i sina knappa 370 butiker.

Hittills har 50-60 butiker konverterats så en hel del jobb återstår.

Det nya butikskonceptet arbetades fram för några år sedan men har nu justerats något under Danny Feltmanns ledning. Tanken är bland annat att göra sortimentet tydligare för kunderna.

Prissättningen har också stramats upp i tydligare låg-, mellan- och högprissortiment.

Andra tillväxtinitiativ sker bland annat inom onlineförsäljning och i ett nytt kommunikationskoncept.

Kappahl har även de senaste åren öppnat separata så kallade konceptbutiker för ett par av sina sina starkaste varumärken, Newbie och Hampton Republic 27.

Efter en tids utvärdering har barnkläderna i Newbie fått grönt ljus för vidare expansion.

Tre nya Newbie Stores har öppnats under det gångna kvartalet och konceptet ska nu rullas ut på samtliga marknader under de kommande kvartalen.

Siktet är inställt på att öppna ytterligare cirka 4-6 Newbie Stores under räkenskapsåret. För Hampton Republic 27 är framtiden mer oviss. Två butiker finns och dessa utvärderas fortfarande.

Kappahls resultat i det första kvartalet landade en bit över förväntan. Det var framför allt försäljningen i kvartalet som var något högre än väntat.

Inräknat positiva valutaeffekter och nya butiker ökade omsättningen med 8 procent. Bruttomarginalen var i princip oförändrad mot förra året.

Rörelseresultatet förbättrades med 23 procent och en viktig faktor i den utvecklingen är att förlusterna i Polen krymper.

Det pågår ett arbete inom Kappahl med att stänga igen olönsamma butiker i landet. Vid utgången av det första kvartalet hade Kappahl 32 butiker i Polen att jämföra med 41 för ett år sedan.

Målsättningen är att komma ned i 23-24 butiker och att de polska förlusterna ska upphöra från och med mars i år.

Den redan starka dollarn har tagit ytterligare ett kliv uppåt mot kronan de senaste månaderna.

Dollarkursen har varit ett problem för detaljhandeln en längre tid och den senaste tidens uppgångar förvärrar situationen.

Anledningen är att klädbolagen köper in sina produkter i dollar men säljer dem i kronor och euros.

Med den hårda konkurrens som råder i klädbranschen är det svårt att få full kompensation för dyrare inköp via försäljningspriserna.

Danny Feltmann flaggar för att det kommer att uppstå press på Kappahls bruttomarginal mot slutet av räkenskapsåret.

De analytiker som bevakar Kappahl räknar också med en viss försvagning av bruttomarginalen under det innevarande räkenskapsåret jämfört med i fjol.

Något större tapp ligger dock inte i förväntningarna och i kombination med stigande försäljning och minskade förluster i Polen väntas vinsten per aktie stiga 23 procent till 3,92 kronor.

Nästa år väntas en något dämpad försäljningstillväxt men i gengäld en stigande bruttomarginal. Vinsten spås öka 10 procent till 4,31 kronor.

De prognoserna innebär p/e-tal på 12,8 respektive 11,7 för de närmaste åren.

Direktavkastningen i Kappahl-aktien väntas uppgå till 3,4 procent respektive 3,8 procent de närmaste åren.

Kappahl-aktien har stigit kraftigt sedan i somras. De senaste kvartalsrapporterna har dock visat på att den svaga trenden i försäljningen börjar vända.

Vinstprognoserna har därför justerats upp i ungefär jämn takt med aktiekursen. Värderingen ligger på en normal nivå sett till de senaste åren.

Dollarförstärkningen ligger som en våt filt över flertalet detaljhandelsbolag på börsen för tillfället. Kappahl-aktien har dock trotsat trenden och klättrat högre under hösten och vintern.

Att försäljningen börjar återhämtas för Kappahl är glädjande. Bolaget har mycket förlorad mark att ta igen och stigande volymer öppnar för fortsatta lönsamhetsförbättringar under de kommande åren.

Vi behåller vår köprekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Köp 50,75 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -