Intressant teknik men dyr aktie

Aktieanalys Nykomlingen Smart Eye har en intressant teknik inom eyetracking som lär komma i serieproduktion under andra halvåret 2017. Men några större intäkter ligger flera år framåt i tiden och risken är hög.

Den här analysen publicerades i Börsveckans 50:e nummer den 12 december. Läs mer om Börsveckan.

Börsen fick den 7:e december ett nytt bolag inom eyetracking. Att eyetracking var hett visste vi sedan tidigare efter att Tobii klättrat över 100 procent sedan bolaget kom till börsen för ett år sedan. Smarteye öppnade också 30 procent över teckningskursen och handlas nu runt 60 kr.

Bolaget, som funnits i 15 år, har fokus primärt mot fordonsindustrin och självkörande bilar inom affärsområdet Applied Solutions.

Tobii är en perifer konkurrent då de fokuserar på handikapphjälpmedel och dataspel. Eyetracking går lite förenklat ut på att mäta var en persons ögon tittar. Det sker med infrarött ljus och en eller flera kameror, allt beroende på komplexiteten och precisionen som situationen kräver.

Bilindustrin har höga krav och Smart Eyes teknik använder flera kameror och klarar dessutom av svåra ljusförhållanden, ett hygienkrav för bilindustrin där ljuset kan växla kraftigt och konsekvenserna av systemfel kan kosta människoliv.

Förutom bilindustrin har bolaget ett andra affärsområde, Research Instruments. Där är tanken att eyetracking ska underlätta beteendeförståelse (där även Tobii är verksamt) och kunderna återfinns inom akademisk forskning, fordon-, flyg- och försvarsindustrin.

Intäkterna idag kommer främst inom Research Instruments från utvecklingssamarbeten och försäljningen av produkten Smart Eye Pro. Den består av bolagets mjukvara installerad i en PC tillsammans med en ljusmodul och kameror.

Produkten har 75-90 procents bruttomarginal men försäljningsvolymen till dags dato är endast 380 system och har minskat marginellt de senaste åren. Försäljningen sker främst via mässor men mot de asiatiska marknaderna som Japan, Kina och Sydkorea så använder sig bolaget av en distributör.

Bolaget är en så kallade Tier2-leverantör, eller en komponentleverantör till de stora underleverantörerna (Tier1) till bilindustrin. Smart Eyes lösning är inkluderad i två Tier1-lösningar som erhållit så kallade ”design wins”.

En design win är närmast att likna som en avsiktsförklaring att använda produkten, det är inte att betrakta som en order eller avtal. Det är dock vanligt att beslut om vilka komponenter som ska användas i serieproduktion tas upp till 36 månader innan produktionsstarten.

Chanserna är därmed väldigt goda att Smart Eye kommer ha sin produkt på plats i de bilmodeller där man erhållit design wins.

Vi gissar att Mercedes är en av dem eftersom Smart Eyes teknik idag används i Mercedes konceptbil F015. De två modeller som bolagets teknologi kommer att finnas i lanseras under andra halvåret 2017 respektive under 2018.

Det är också här den stora delen av intäkterna väntas komma framöver. Smart Eye uppskattar licensintäkten per bil till under 10 euro, om än att mer avancerade modeller kan ge mer. B

åda bilmodellerna som väntas gå i produktion är inom premiumsegmentet där försäljningsvolymen för respektive modell uppskattas till 75-150 000 per år. Om vi räknar med en intäkt på 7 euro per modell så blir intjäningen från licenser i spannet 5-10 Mkr för 2017 och 10-20 Mkr för 2018

Det dubbla kan förväntas om teknologin sedan används för bilmodeller inom mellanprissegmentet där antalet sålda bilar per modell är 150-300 000 stycken per år. Det är också högst sannolikt att så sker förutsatt att tekniken fungerar tillfredsställande eftersom plattformen som tekniken anpassats för återanvänds flitigt inom bilindustrin.

Bolagets vision är att ha dess teknik installerad i 15 miljoner självkörande bilar år 2025. ”Under tio euro” som står i prospektet är förstås vagt. Priset på teknikkomponenter brukar dessutom pressas med tiden om än att vidareutveckling kan verka i motsatt riktning. Givet BV:s antagande om 7 euro per skulle det innebära intäkter på drygt en miljard.

Konkurrenterna är flertalet små aktörer. Några värda att nämna är Denso som utvecklar egen programvara och är underleverantör till Toyota, världens största biltillverkare. Seeing Machine har tidigare varit exklusivt knuten till Takata och vann en design win från GM, världens tredje största biltillverkare.

Det är såklart dåliga nyheter om Smart Eye inte kan nå dessa jättar, men samtidigt utgör de två endast omkring 20 procent av den totala bilmarknadens volymer.

På rullande tolv månader har Smart Eye en nettoomsättning på 38 Mkr och gör 14,4 Mkr i rörelseförlust. Det operativa kassaflödet före förändringar i rörelsekapital plus investeringarna i immateriella tillgångar (10 Mkr) är dock minus 17 Mkr.

Vi räknar med att övertilldelningsoptionen på 11,5 Mkr nyttjas och bolaget då tillförs 76 Mkr efter emissionskostnaderna. Resurserna ska användas till att anställa personal för produktutveckling, marknadsföring och försäljning. Kostnaderna kommer alltså att öka och innan (om?) bolaget fått snurr på verksamheten kan det krävas ytterligare kapitaltillskott.

Efter emissionen värderas bolaget till 520 Mkr justerat för nettokassan på 75 Mkr. Det motsvarar ett p/s-tal på cirka 15. Eyetrackingkollegan Tobii värderas idag till p/s 6. Och några större intäkter från licenserna kommer sannolikt dröja. Om de två modeller man nu har inom sikte säljer i mitten av försäljningsintervallet så ger det 15 Mkr i intäkter.

Skulle sedan en mellanprismodell utrustas med Smart Eye och sälja i mitten av intervallet så skulle det ge ytterligare 30 Mkr i intäkter. Varje design win blir i det här scenariot värd 22,5 Mkr i årlig försäljning framåt 2020.

Målsättningen är en omsättning på 300 Mkr år 2020 med merparten från licensintäkter. Då krävs alltså att bolaget åtminstone vinner omkring 10 nya design wins och att de sedan återanvänds i en ny mellanprismodell. Alternativt att en jätte som Volkswagen skulle använda samma plattform på betydligt fler bilmodeller från samma design win.

Med den höga bruttomarginalen tror vi bolaget kan ha en rörelsemarginal på 30 procent och därmed ett rörelseresultat på 90 Mkr. Teknikbolag belönas sällan med någon högre multipel då teknikskiften är ett överhängande hot men på EV/EBIT 10 skulle bolaget värderas uppemot det dubbla mot idag.

Risken är dock hög och diskonterar vi för 4 år framåt så krävs det att man siktar betydligt högre än så för att aktien ska vara köpvärd idag. Det kan förstås ske, men vi väljer att avstå.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Smart Eye Neutral 59,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -