Dometic på rätt väg

Aktieanalys Kurvorna fortsätter att peka åt rätt håll för Dometic. Vinstprognoserna har successivt höjts under året och värderingen ser fortfarande attraktiv ut.

Dometic kunde för ett par veckor sedan fira sin ettårsdag som börsnoterat bolag. Kursutvecklingen sedan den första handelsdagen i slutet av november i fjol har varit stark. Introduktionskursen sattes till 48 kronor per aktie och jämfört med det står aktien i skrivande stund 34 procent högre.

Precis som Autoliv, Husqvarna, Sapa och Ballingslöv är Dometic från början en avknoppning från Electrolux.

Bolaget tillverkar fortfarande minikylar till hotellrum men det är idag en mycket liten del av verksamheten. Dometics egen beskrivning av verksamheten är att tillhandahålla lösningar för ”mobile living”.

Försäljningen går till nära två tredjedelar till tillverkare av husbilar och husvagnar. Last- och personbilar svarar för drygt 15 procent av omsättningen och fritidsbåtar för knappa 10 procent.

Produkterna delas in i de tre huvudområdena klimat, hygien och sanitet samt mat och dryck. Listan över produkter är lång och rymmer allt från luftkonditioneringsaggregat, luftvärmare, markiser, kylskåp, ugnar och bärbara kylboxar.

Totalt säljer Dometic sina produkter till cirka 85 länder runt om i världen och tillverkning sker vid 22 anläggningar. USA är dock husbilarnas förlovade land och region Americas (i princip USA) är också Dometics största marknad med 47 procent av omsättningen.

Region Emea (där Tyskland, Storbritannien och Frankrike är stora marknader) är dock inte långt efter på 41 procent. Australien är Dometics näst största enskilda marknad och svarar för merparten av omsättningen inom region Asia Pacific.

Sammansättningen av försäljningen skiljer sig åt mellan marknaderna. I Americas svarar husbilar för 80 procent av intäkterna medan de bara svarar för knappt hälften av försäljningen i Europa. Där är lastbilar en viktigt kundkategori med nära 30 procent av omsättningen.

Andelen eftermarknadsförsäljning skiljer sig också åt. Den utgör cirka 55 procent av omsättningen i Emea men bara 35 procent i Americas.

Eftermarknadsförsäljning brukar karaktäriseras av bättre marginaler och mer konjunkturstabila intäkter. Bolag strävar därför som regel efter att ha en så hög andel eftermarknadsförsäljning som möjligt.

I Dometic är dock lönsamheten klart högre i Americas än i Emea, trots den lägre andelen eftermarknadsförsäljning. I det senaste kvartalet nådde Americas en rörelsemarginal på 14,6 procent att jämföra med 10,8 procent i Emea.

Glädjande var dock att båda områdena kraftigt förbättrade sin lönsamhet jämfört med samma kvartal i fjol.

Dometic har satt som mål att nå 15 procents rörelsemarginal och på gruppnivå ligger utfallet för de senaste tolv månaderna på 13,3 procent om vi justerar för engångsposter.

Bolaget jobbar löpande med effektivisieringar och besparingar inom alla delar av verksamheten för att nå sin målnivå. I samband med börsintroduktionen sade sig bolaget räkna med att kunna nå 15-procentsnivån inom en treårsperiod.

Den förbättrade lönsamheten inom Dometic drivs inte bara av effektiviseringar. Ökade volymer är en ännu viktigare drivkraft. Försäljningen ökade med 8 procent organiskt i det tredje kvartalet och den står hittills under 2016 på plus 7 procent.

Tillväxten är för närvarande klart starkare i Emea än i Americas. Justerat för valuta ökade försäljningen med hela 14 procent i Emea i det tredje kvartalet. Det kan jämföras med 3 procent i Americas och 6 procent i Asia Pacific.

I Emea växer försäljningen starkt till såväl husbilssegmentet som till last- och personbilsmarknaden. Även eftermarknadsaffären utvecklas bra. I Americas hade Dometics försäljning en klart lägre tillväxt än husbilsmarknaden i stort, som var väldigt stark i kvartalet.

Vd Roger Johansson uttalade sig i samband med niomånadersrapporten positivt om utsikterna inför 2017. För närvarande är husbilsmarknaderna starka i både Europa och USA medan utvecklingen är svagare i Australien.

Nyligen uttalade sig vd:n för det amerikanska bolaget Thor Industries, som är en stor aktör på den amerikanska husbilsmarknaden, mycket positivt om utsikterna inför 2017.

Optimism bland återförsäljarna och goda ekonomiska förutsättningar i USA gjorde att han sade sig räkna med ett historiskt starkt år för husbilar i landet under 2017.

De analytiker som bevakar Dometic räknar enligt databasen Factset med en tillväxt på knappa 5 procent nästa år och 3,3 procent 2018. Rörelsemarginalen väntas landa på 14,4 procent för innevarande år och stiga till målnivån 15,0 procent till år 2018.

Justerat för skuldsättningen värderas rörelsen i Dometic till 11,6 gånger nästa års väntade rörelseresultat, ev/ebit, och till 10,3 gånger resultatet för 2018. Direktavkastningen i aktien väntas de närmaste åren uppgå till 2,2 procent respektive 2,8 procent.

Huvudägaren EQT sålde i slutet av november sina resterande dryga 27 procent i Dometic. Affären satte press på kursen men den återhämtade sig relativt snabbt.

Ett kvarhängande orosmoln över aktien är den pågående grupptalan i USA där bolaget anklagas för att ha sålt defekta gaskylskåp som riskerar självantända. Dometic menar att man inte gjort något fel och vd Roger Johansson tror att läget i rättsprocessen kommer att klarna i början av nästa år.

Sammantaget tycker vi att värderingen av Dometic ser attraktiv ut. Vinstprognoserna ha successivt höjts under 2016 och nyckeltalen fortsätter att röra sig åt rätt håll för bolaget.

Efterfrågan ser ut att förbli på en bra nivå under 2017 och i kombination med fortsatta lönsamhetsförbättringar ser utsikterna till fortsatt vinsttillväxt goda ut de kommande åren. Vi behåller vår köprekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Dometic Group Köp 63,95 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -