Fingerprint-vd: "Har inte förlorat kunder"

Fingerprint Fingerprint tillskriver sin sänkta prognos för 2016 ökad konkurrens tidigare lageruppbyggnad.

"Vi har inte förlorat kunder, även om vi i vissa fall har förlorat i form av att vissa tar in dual-source", sade Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson vid torsdagens telefonkonferens.

Han upprepade också tidigare kommentarer om att vissa telefontillverkare i tier-2-segmentet, som inte är kunder till Fingerprint cards, tar andelar i marknaden.

"Vi är inte inom tier-2 OEM:s och när de tar andelar i marknaden så är inte vi med. Det är något vi kommer att ta oss in på framöver", sade han.

Men det är framförallt effekter av den tidigare lageruppbyggnaden i marknaden som är huvudskälet bakom bolagets sänkta intäktsprognos för 2016, enligt Fredrikson.

Lageruppbyggnaden var något som bolaget pratade om redan i samband med rapporten för det tredje kvartalet.

Christian Fredrikson påpekade emellertid att effekterna av lageruppbyggnaden är större än vad bolaget då förstod.

"Vi skulle ha sett det och förstått det bättre än vi gjorde", sade han.

Christian Fredrikson uppgav också att bolaget fortfarande bedömer att marknadsandelen kommer att ligga över 50 procent, eller kring 60 procent, under 2016. Det är i linje med bolagets tidigare guidning om att andelen väntas hamna i mitten av intervallet 50-70 procent i år.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -