New Wave har växlat upp

Aktieanalys New Waves marginaler fortsätter att överraska positivt. Aktien har gått starkt i år men kan bolaget hålla i trenden från det senaste halvåret har den mer att ge.

New Wave chockade aktiemarknaden i somras med en lönsamhet i sitt andra kvartal som låg långt högre än väntat. En omvänd vinstvarning eldade på aktien som steg kraftigt under månaden som följde.

Inför torsdagens niomånadersrapport hade dock kursen åter kommit ned en bit. Förväntningarna har höjts efter den starka halvårsrapporten och även om Torsten Jansson i somras lovade att det inte rörde sig om en engångseffekt så fanns en viss oro i marknaden.

Utfallet i det tredje kvartalet, som är säsongsmässigt svagt för New Wave, höll sig väldigt nära snittprognosen i SME Direkts sammanställning. Rörelseresultatet landade cirka 1,5 procent högre än väntat. Resultatet har dock genererats med en lägre försäljning än väntat. Marginalerna överträffade således än en gång förväntningarna.

New Wave säljer kläder, profil- och presentartiklar huvudsakligen i Sverige och USA som tillsammans svarar för drygt hälften av omsättningen i koncernen. Övriga Europa står för 40 procent och resten utgörs bland annat av Kanada och Kina.

Verksamhet delas in i tre rörelsesegment: Sport & Fritid, Gåvor & Heminredning samt Profil. Alla tre områdena säljer sina produkter både i detaljhandeln och som profilprodukter, vilket är när New Wave mot beställning trycker upp företagsnamn eller logotyper på produkterna.

Att sälja profilprodukter ställer höga krav på leveranssäkerhet. När ett bolag lägger en beställning på exempelvis tröjor måste New Wave snabbt kunna leverera rätt modeller, färger och storlekar annars går ordern i värsta fall till någon konkurrent. Det innebär att lagren måste vara välfyllda annars blir det problem med förseningar, dyra ersättningsprodukter och missnöjda kunder.

Det stora lagret binder dock mycket kapital och de gånger efterfrågan viker hamnar fokus i New Wave snabbt på bolagets höga skuldsättning. Så blev fallet under finanskrisen och under åren efter krisen valde New Wave därför att jobba ned lagret och stärka upp balansräkningen.

Lagren blev dock till slut för låga och det gick ut över leveranssäkerheten. Kunderna blev missnöjda och vände sig till andra leverantörer. För några år sedan lade därför New Wave åter om kursen och satsade på högre lager, förbättrat produktprogram, större säljorganisation och nöjda kunder.

Arbetet har börjat ge effekt framför allt inom Profilverksamheten som nu växer starkt. Sammantaget har bolaget nu 13 kvartal i rad bakom sig med positiv tillväxt.

New Waves plötsligt högre lönsamhet de senaste kvartalen kommer sig enligt vd Torsten Jansson av att bolaget inte längre investerar lika hårt i produktutveckling, lager och organisation. Det innebär lägre kostnader. Den förbättrade leveranssäkerheten har även en positiv inverkan på bruttomarginalen som steg betydligt mer än väntat i tredje kvartalet.

Fortfarande har dock bolaget högre utgifter än normalt för marknadsföring. Nya produkter lanseras och närmast på tur står introduktionen av kläder för lagsporter för sportmärket Craft, som är något av ett guldägg i New Waves portfölj. Dessutom ska varumärkena Clique och Cutter & Buck lanseras i Kanada med ett större lager.

Torsten Jansson säger till Nyhetsbyrån Direkt i samband med torsdagens rapport att marknadsföringskostnaderna kommer att förbli höga så länge efterfrågan finns där.

Tidigare i år talade han även om en önskan att få ned skuldsättningen något i bolaget för att göra plats för nya förvärv. Nettoskulden var också vid utgången av det tredje kvartalet 15 procent lägre än för ett år sedan. Historisk har förvärv varit en viktig del i New Waves tillväxt men nu är det drygt fem år sedan en större affär genomfördes. En strukturaffär väntades kunna ske mot slutet av 2016 eller under nästa år.

Torsten Janssons prognos för det innevarande kvartalet är ett bättre utfall än i fjol, som var försäljningsmässigt starkt men som också tyngdes av engångskostnader i Ryssland. På längre sikt säger sig vd:n vara fortsatt optimistisk och räknar med stigande försäljning och resultat.

De analytiker som bevakar New Wave räknar med att försäljningen ökar med drygt 7 procent nästa år och med 5 procent 2018. Rörelsemarginalen spås förbättras med en procentenhet från i år till 8,1 procent 2017. En ytterligare förbättring väntas under 2018.

Snittprognoserna för vinst per aktie ligger i SME Direkts sammanställning på 4,80 kronor 2017 och 5,31 kronor 2018. Det ger p/e-tal på 10,2 respektive 9,3 för de kommande åren.

Justerat för skuldsättningen värderas rörelsen till 11,4 gånger nästa års väntade rörelseresultat. Baserat på de närmaste utdelningarna väntas direktavkastningen i New Wave-aktien uppgå till 2,5 procent respektive 2,8 procent.

De två senaste kvartalsrapporterna har visat på ett tydligt lönsamhetsskifte i New Wave. Förväntningarna har skruvats upp men utfallet i det tredje kvartalet blev ändå lite bättre än väntat sett till marginalerna. Framför allt finns en potential till ytterligare höjda estimat i det faktum att bruttomarginalen landade klart högre än väntat i perioden. I prognoserna för de kommande åren ligger helt oförändrade bruttomarginaler.

En ytterligare liten krydda i New Wave-aktien är bolagets ambition att genomföra förvärv. Någon jätteaffär är sannolikt inte att vänta, men rätt genomförd kan ett förvärv ändå ge aktien en extra knuff.

Räknat från årsskiftet står New Wave-aktien på plus cirka 45 procent. Estimaten har dock samtidigt höjts kraftigt och värderingen är fortfarande attraktiv. Vi behåller vår köprekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
New Wave B Köp 50,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -