Trista utsikter för Volvo

Aktieanalys Volvos marginaler blir som utlovat allt mer stabila. Efterfrågan är dock svag och med ljumma utsikter även för nästa har vi svårt att se vad som ska få fart på aktien.

Volvo fortsätter att ha motvind på de flesta håll i världen och bolaget rapporterade som väntat en lägre försäljning i det tredje kvartalet än för ett år sedan. Omsättningen föll med -6 procent jämfört med i fjol.

För några år sedan hade ett sådant säljtapp fått en stor negativ effekt på resultatet i Volvo. Bolagets stora fasta kostnader gjorde vinsterna oerhört känsliga för volymförändringar.

För en konjunkturkänslig verksamhet som Volvos är det såklart ett problem. I dåliga tider har bolaget historiskt ofta gjort stora förluster och tvingats till mer eller mindre drastiska åtgärder för att stoppa blodflödena.

De senaste åren har därför Volvo jobbat hårt med att sänka kostnaderna och göra dem mer flexibla i förhållande till försäljningsvolymerna. Vi har redan tidigare i år kunnat konstatera att det arbetet börjar ge resultat, så även i det tredje kvartalet.

 Trots lägre försäljning rapporterade Volvo en något förbättrad lönsamhet jämfört med i fjol. Att Volvo blivit bättre på att försvara sina marginaler i sämre tider är mycket positivt.

Det kan dock inte helt hindra resultaten från att falla när intäkterna krymper. Volvos resultat före skatt sjönk ett par procent i årets tredje kvartal.

Affärssegmentet Lastbilar står för nästan 70 procent av omsättningen inom Volvo-koncernen så mycket av de senaste årens effektiviseringsarbete har fokuserats dit.

Det är också där vi ser de största förbättringarna. Lastbilars leveranser minskade med -13 procent i det tredje kvartalet men trots det steg rörelseresultatet med 4 procent.

För Lastbilar är Nordamerika det största problemet. Efter en period av stark tillväxt har efterfrågan på lastbilar minskat kraftigt i regionen. Volvos leveranser och orderingång i Nordamerika står rejält på minus jämfört med i fjol.

Återförsäljarna i Nordamerika drar för tillfället ned sina lagernivåer vilket påverkar efterfrågan kraftigt negativt. Volvo har dragit ned sin produktion i regionen och kommer att vidta ytterligare åtgärder under fjärde kvartalet.

Någon snar förbättring tycks inte vara att vänta. För 2017 väntar sig Volvo en nedgång i totalmarknaden för lastbilar i Nordamerika på drygt -10 procent.

Europamarknaden är dock en ljuspunkt i ett annars rätt så kompakt mörker för Lastbilar. Europa är affärsområdets omsättningsmässigt överlägset största marknad så det är en viktig ljuspunkt.

Leveranserna till Europa har ökat med 16 procent hittills i år. Orderingången var fortsatt positiv i tredje kvartalet och ökade med 6 procent.

Under nästa år räknar dock Volvo med att även Europa backar något. Prognosen är en nedgång på -5 procent för den samlade lastbilsmarknaden. Nedgången drivs bland annat av en förväntat svagare brittisk efterfrågan efter landets beslut att lämna EU.

Näst största affärsområde inom Volvo-koncernen är Anläggningsmaskiner som bland annat tillverkar grävskopor och hjullastare.

Området har en stor exponering mot den kinesiska marknaden som gått ned på riktigt lågvarv det senaste året. Volvos volymer i Kina har befunnit sig i fritt fall men marknaden tycks nu vara på väg att hitta en botten.

Anläggningsmaskiner noterade i tredje kvartalet en något minskad omsättning jämfört med i fjol men även här förbättrades resultatet. Glädjande var också att orderingången steg i alla geografiska regioner. Totalt sett var områdets orderingång 17 procent högre än i fjol.

Sammantaget var utfallet i Volvos tredje kvartal i linje med analytikernas förväntningar. Lönsamheten inom Lastbilar var en positiv överraskning då den landade en bra bit över förväntan.

Marginalen på 8,2 procent kan jämföras med snittprognosen på 7,4 procent i SME Direkts sammanställning.

Fortsatta lönsamhetsförbättringar väntas även under de kommande åren vara en viktig drivkraft för Volvos vinster.

För 2016 väntas bolaget enligt SME Direkts sammanställning av analytikerprognoser rapportera en vinst per aktie på 5,97 kronor. Prognosen baseras på en justerad rörelsemarginal på 6,9 procent.

Till nästa år väntas marginalen stiga till 7,2 procent. Med hjälp av ett par procents högre omsättning och lägre engångskostnader väntas vinsten per aktie öka 23 procent till 7,34 kronor. P/e-talet för nästa år uppgår med den prognosen till 13,0.

Direktavkastningen i Volvo-aktien väntas uppgå till 3,3 procent respektive 3,6 procent de närmaste åren.

Vår bild av Volvo har inte förändrats mycket sedan halvårsrapporten. Bolaget gör viktiga framsteg i sitt arbete att sänka kostnaderna, förbättra produktiviteten och göra organisationen mer flexibel.

Efterfrågan är dock svag på flertalet håll i världen så den förbättrade lönsamheten räcker i nuläget inte till mer än att bromsa vinsttappet.

Infrias förväntningarna om stigande intäkter de kommande åren kommer dock de lägre kostnaderna ge en bra hävstång på vinsterna.

Den sjunkande orderingången inom Lastbilar och prognoserna om sjunkande totalmarknader i Europa och Nordamerika nästa år är å andra sidan inte direkt uppmuntrande.

Volvo-aktien har de senaste fem åren handlats som klocka mellan 80 och 100 kronor. Kursen står i dagsläget i cirka 95 kronor. Med relativt svaga utsikter i ryggen tror vi inte att aktien varaktigt kommer att orka ta sig förbi 100-kronorsspöket den här gången heller.

Rekommendationen stannar därför vid Neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Volvo B Neutral 94,75 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -