Kopparbergs tvingas skjuta på sin lansering av ciderdrycken Sparkling Rosé i Storbritannien tills efter årsskiftet. Testförsäljning hos den brittiska varuhuskedjan Asda har avbrutits och produkten har återkallats eftersom några av flaskorna gått sönder.
Kopparbergs vd Peter Bronsman uppgav i somras för Nyhetsbyrån Direkt att bryggeriet under hösten 2016 skulle ta steget in i vinsegmentet genom att lansera Sparkling Rosé, en rosécider i två olika smaker. I ett första steg siktade Kopparbergs på den brittiska marknaden.
I dagarna har brittisk media uppmärksammat att några av flaskorna gått sönder, varpå testlanseringen avbrutits.
"Hela testförsäljningen av den nya produkten Sparkling Rosé till Asda har stoppats och alla flaskor har återkallats. Då vi fick indikationer på att ett tiotal flaskor hade gått sönder väldigt lätt var detta ett självklart beslut. Testerna angående orsaken är ännu inte klara, därför har vi tagit beslutet att skjuta upp lanseringen till efter nyår", skriver Kopparbergs informationschef Ulrica Scharnke i ett mejl till Direkt.
Brittiska mediauppgifter talar om "flera tusen" flaskor som återkallats, en uppgift informationschefen inte protesterar mot.
"Vi och Asda har varit nöjda med införsäljningen. Kostnaden för detta kommer inte nämnvärt att påverka resultatet", skriver hon vidare.