Odd Molly värd en chans

Aktieanalys Klädbranschen är notoriskt tuff och har inte precis rosat aktiemarknaden på sistone. Lilla Odd Molly börjar dock få upp ångan rejält igen och vi tycker aktien är värd en chansning.

Odd Molly har bra drag i försäljningen. Under de tre första kvartalen i år har omsättningen ökat med 25 procent. Bolaget har satsat på ett ökat eget butiksbestånd, fler shop in shops och på en upprustad onlinebutik och alla dessa kanaler levererar nu starka tillväxtsiffror.

Vd Anna Attemark konstaterar i Odd Mollys färska niomånadersrapport att bolagets webbshop agerar draglok för försäljningen. Hela detaljhandelsbenet presterare dock bra för tillfället och har i år ökat omsättningen med 57 procent att jämföra med 8 procent för grossistverksamheten (där Odd Molly säljer till andra återförsäljare).

Räknat på de senaste tolv månaderna har Odd Molly omsatt 412 Mkr vilket är en ny rekordnivå. Det är dock långt kvar till den lönsamhet som bolaget presterat som bäst. Under 2008 nådde rörelsemarginalen hela 25 procent.

Därifrån var dock utvecklingen stadigt negativ och fyra år senare var marginalen nere i noll. Vikande försäljning i kombination med ökade kostnader raderade snabbt ut vinsterna för bolaget och krisen var ett faktum.

Anna Attemark kom in som vd i Odd Molly i slutet av 2011 med uppdraget att vända den negativa trenden. Riktningen framåt lades fast under 2012 och första punkten var att styra upp kollektionsarbetet. Balansen mellan dyrare plagg och volymvaror förbättrades. Tempo, nyhetsvärde och bredd förbättrades också.

Den andra punkten i förändringsarbetet har gått ut på att ta ett fastare grepp om distributionen. Den digitala plattformen har varit prioriterad men Odd Molly har även tagit ett steg närmare kunderna genom ett utökat antal egna butiker och shop in shops.

Under fjolåret öppnade bolaget fem egna butiker och tolv shop in shops. Tempot har varit fortsatt högt i år och vid utgången av det tredje kvartalet hade Odd Molly 17 egna butiker att jämföra med 11 stycken för ett år sedan.

Sverige svarar för nära 75 procent av omsättningen inom koncernen men Odd Molly har även ett öga på internationell expansion. En första egen butik har under året öppnats i Norge och via återförsäljare har en handfull butiker tillkommit i USA och Tjeckien.

Omstruktureringsarbetet har haft en tydligt positiv effekt på försäljningen de senaste åren. Från en bottennivå på 200 Mkr i löpande årsomsättning i början av 2013 har försäljningen stadigt trendat uppåt. Idag är den alltså mer än dubbelt så hög.

Resultaten börjar nu också förbättras. Från ett rejält minus för 2013 har rörelseresultatet letat sig upp till 22 Mkr på rullande helårsbasis. Det räcker till en rörelsemarginal på 5,3 procent, vilket fortfarande är en bra bit från bolagets målnivå på 12 procents rörelsemarginal.

Förutom expansion i form av butiker och nya marknader satsar Odd Molly även på att bredda konceptet till nya produktkategorier. Bolaget kallar sig numera för ett livstilsvarumärke.

Det fina med ett livsstilsvarumärke är att det går att fylla med nästan vad som helst som kan anses passa den livsstil som Odd Molly står för. Det öppnar så klart stora tillväxtmöjligheter.

På klädfronten har sortimentet breddats till regnkläder, jeans, underkläder och även skor. Odd Molly säljer dessutom även hemtextilier i form av bland annat kuddar, plädar, badrockar och handdukar.

På rullande tolv månader har Odd Molly skrapat ihop ett resultat på 2,51 kronor per aktie. Det fjärde kvartalet är säsongsmässigt svagt och slutade i fjol med förlust. Vi räknar dock med att helårsresultatet landar i trakterna av 2,70 kronor.

Om vi räknar med en lite lugnare tillväxt nästa år på cirka 10 procent bör vinsten per aktie, om bolaget håller koll på kostnaderna, kunna öka till åtminstone 4 kronor. Det skulle innebära ett p/e-tal på runt 10.

Odd Mollys försäljningskurva de senaste åren pekar spikrakt uppåt och utvecklingen hittills i år är mycket positiv. Tillväxten har dock ett pris och kostnaderna för att driva verksamheten har ökat en hel del. Volymerna behöver därför öka ytterligare för att den fulla hävstången på de senaste årens investeringar ska realiseras.

Vinstutvecklingen är dock positiv och lönsamheten förbättras stadigt i takt med den stigande försäljningen.

De långsiktiga tillväxtmöjligheterna ser på pappret fortsatt goda ut men det är samtidigt ett faktum att klädbranschen inte precis kryllar av exempel på bolag som långsiktigt levt upp till sin potential och de förväntningar som funnits.

Bolag som Wesc, RnB, Venue Retail Group, Lexington, Kappahl, MQ och Odd Molly själva är exempel på att det är en extremt tuff bransch att verka inom och att det är lätt att köra i diket.

Risken är således hög men för tillfället pekar kurvorna åt helt rätt håll för Odd Molly. Som ett lite mer våghalsigt inslag i en bredare portfölj tycker vi att aktien är värd en investering.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Logistea A Köp 43,40 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -