Björn Borg har mer att ge

Aktieanalys Björn Borg har bra drag i försäljningen och från nästa år kommer lägre kostnader att ge vinsterna ett rejält lyft. Aktien har gått starkt i år men vi tror den har mer att ge.

Varumärkesbolaget Björn Borg har gått bra på börsen i år och aktien står på plus 26 procent sedan årsskiftet. Att bolaget från och med nästa år slipper betala tilläggsköpeskilling till tennisspelaren Björn Borg för rätten till namnet är en viktig förklaring till kursuppgången. Det kommer att lyfta rörelseresultatet med runt 22 Mkr vilket är en hel del med tanke på att bolaget på rullande tolv månader redovisar ett rörelseresultat på cirka 60 Mkr.

Sett till verksamheten har utvecklingen hittills i år varit överlag positiv. Försäljningen har ökat starkt under första halvåret, drivet främst av underkläder och skor. Totalt sett rapporterade Björn Borg 22 procent högre intäkter än i fjol. Rensat för effekten av tidigarelagda leveranser av höst/vinterkollektionen var ökningen 19 procent. Rörelseresultatet förbättrades med 20 procent.

Sverige och Holland är Björn Borgs överlägset största marknader. De är ungefär jämnstora sett till omsättning och står tillsammans för runt 60 procent av intäkterna i koncernen. Andra viktiga marknader är Norge, Finland, Danmark och Belgien. Utvecklingen på flertalet marknader har varit positiv men Norge sticker ut i negativ bemärkelse med en svag utveckling.

En liten plump i protokollet är också att utvecklingen för sportkläderna inte varit lysande hittills under 2016. Varumärkesförsäljningen av sportkläderna minskade med 6 procent jämfört med i fjol medan underkläderna ökade med hela 17 procent.

Underkläderna svarade för drygt 60 procent av varumärkesförsäljningen att jämföra med cirka 10 procent för sportkläderna. Även om underkläder kommer att fortsätta vara en viktig produktkategori för Björn Borg så har bolaget fattat ett strategiskt beslut att förflytta varumärkespositionen från underkläder till sportmode.

Satsningen på sportkläder är förstås en central del i det arbetet även om det till viss del även omfattar underkläderna. Organisationen kring sportkläder har förstärkts och bolaget plockade under fjolåret hem design- utvecklingsavdelningen för kläderna från Holland till Stockholm.

Givet den satsning som Björn Borg gör på sportmode är det såklart inte bra att varumärkesförsäljningen av sportkläderna backat hittills i år. Den första Stockholmsdesignade kollektionen har dock nått butikerna först nu under hösten så förhoppningsvis sker en uppryckning under slutet av innevarande år.

Att underkläderna ökat så starkt i år beror bland annat på att Björn Borg breddat distributionen i sporthandeln. Onlinehandeln fortsätter också att öka kraftigt. Underkläder är en produkt som lämpar sig väldigt väl för e-handel och Björn Borg har väldigt få returer jämfört med många andra klädkedjor.

Satsningen på sportmode ingår som en viktig del i Björn Borgs övergripande ambition att dubbla omsättningen under perioden 2015-2019. Från en nivå kring en halv miljard ska intäkterna lyftas till 1 miljard kronor. Samtidigt ska rörelsemarginalen nå 15 procent.

Av de båda målen ser rörelsemarginalmålet klart lättast ut att nå. Bara de uteblivna tilläggsköpeskillingarna från nästa år kommer att ge marginalen en rejäl knuff närmare 15-procentsnivån. För att nå en miljard i omsättning måste dock tillväxten takta knappa 15 procent om året fram till 2019. Det är inte omöjligt men en rejält tuff utmaning.

Vd Henrik Bunge har sagt att Björn Borg i sin satsning på att bli ett sportmodemärke huvudsakligen kommer att gräva där man står idag. Det finns dock samtidigt en ambition att stärka försäljningen i England och Tyskland i framtiden. Det är små marknader för bolaget idag men de tillför en intressant tillväxtmöjlighet.

På rullande tolv månader omsätter Björn Borg 650 Mkr med ett rörelseresultat på 62 Mkr. För helåret väntas omsättningen enligt databasen Factset öka till 690 Mkr och rörelseresultatet stärkas till 70 Mkr. Snittprognosen för vinsten per aktie ligger på knappa 2 kronor.

Nästa år tar som sagt rörelseresultatet ett rejält kliv uppåt. Snittprognosen är ett rörelseresultat på drygt 100 Mkr på en omsättning på 760 Mkr. Det ger en marginal på 13,4 procent. Vinsten per aktie spås öka till 3 kronor.

Prognoserna innebär p/e-tal på 20,5 respektive 13,1. Justerar vi för skuldsättning värderas rörelsen till 10,7 gånger nästa års väntade rörelseresultat.

Att Björn Borg-aktien har en relativt hög värdering givet verksamhetens storlek beror på bolagets historiskt mycket frikostiga utdelningar. Under en period gjorde sig Björn Borg av med överlikviditet och aktien bjöd då på smått fantastiska direktavkastningar.

De generösa utdelningarna har dock fortsatt även efter det. Enligt snittprognoserna i Factset väntas direktavkastningen i Björn Borg-aktien uppgå till 5,6 procent respektive 6,3 procent de två närmaste åren.

Värdering och utdelning i Björn Borg-aktien ser i dagsläget fortsatt attraktiva ut. Att bryta sig in på marknaden för sportkläder är inte lätt och kommer även i bästa fall att ta lite tid. Varumärket har dock hög trovärdighet på området och den starka ställningen inom underkläder ger en bra bas att bygga vidare från.

På dagens kursnivåer finns inte utrymme för några större bakslag. Björn Borg har dock bra vind i seglen för tillfället och vi tycker sammantaget att aktien ser fortsatt köpvärd ut.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Björn Borg Köp 39,60 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -