Utnyttja svackan i H&M

Aktieanalys Det mesta har gått H&M emot i år. Mycket av problemen ligger dock bortom bolagets kontroll och för den som är beredd att sikta lite längre utgör svackan ett bra köpläge.

Att H&M:s tredje kvartal avslutades svagt avslöjade bolaget redan för ett par veckor sedan. Försäljningen i augusti blev en rejäl besvikelse och aktien föll tungt på beskedet.

Den på sina håll extremt varma hösten har påverkat försäljningen negativt i hela klädbranschen och oron på aktiemarknaden är nu att reor kommer att påverka resultaten negativt framöver.

I fredagens niomånadersrapport hade H&M tyvärr inga direkt uppmuntrande besked att komma med på den punkten. Varulagret vid utgången av augusti var 24 procent högre än vid samma tidpunkt i fjol. En del av det förklaras av butiksexpansion och ökad e-handel, men en hel del är också varor som blivit hängande i butik och riskerar att behöva reas bort.

I rapporten flaggar H&M också för att reabehoven under fjärde kvartalet sannolikt kommer att vara högre i år än för ett år sedan. Det varma vädret har som bekant fortsatt även under september, som är första månad i bolagets fjärde kvartal.

H&M räknar med en försäljningsökning på bara 1 procent under september.

H&M har haft några tuffa år på sistone. Lönsamheten har pressats av både ökade tillverkningskostnader och negativa valutaeffekter. Dessutom investerar bolaget hårt inom flera områden för att säkra en bra tillväxt i framtiden, något som i det korta perspektivet mest innebär kostnader. Ökade kostnader och pressade bruttointäkter har slagit mot vinstutvecklingen.

De största investeringarna har skett i utbyggnaden av e-handel, ett breddat och fördjupat sortiment och i helt nya varumärken.

Det har länge påpekats att H&M är betydligt mer enbent än värsta konkurrenten Inditex. De har förutom Zara-butikerna även har en handfull andra varumärken som riktar in sig mot lite olika kundgrupper och priskategorier. Det breddar Inditex totala marknad och skapar ytterligare tillväxtmöjligheter.

Det är en liknande utveckling som H&M nu tycks sikta in sig mot då bolaget startat upp varumärken som COS, & Other Stories och Home. Vd Karl-Johan Persson skriver i fredagens rapport att ytterligare ett par nya varumärken kommer att lanseras under nästa år.

Han konstaterar också att de allra tyngsta investeringarna nu är gjorda, framför allt inom it, och att takten till viss del kommer att avta framöver. Grunden är nu lagd för fortsatt löpande utveckling av affären under kommande år.

Karl-Johan Persson nämner bland annat ytterligare integrering av butiker och online som ett område där fortsatt utveckling kommer att ske, bland annat med utökade och snabbare leveranstider och mobila betallösningar. Dessutom har bolaget identifierat en rad faktorer i kunderbjudandet där potential till förbättringar finns. Vilka det är avslöjas dock inte.

En besvikelse i fredagens rapport var beskedet att dollarn fortsätter att pressa H&M:s lönsamhet. De senaste årens förstärkning av dollarn har tryckt ned H&M:s bruttomarginal då kläderna till stor del köps in i dollar men huvudsakligen säljs i euro.

Bolaget har tidigare i år sagt sig räkna med att dollareffekten kommer att avta mot slutet av 2016. Så tycks dock inte riktigt ha blivit fallet. Dollarn påverkade fortfarande negativt i tredje kvartalet och bolaget flaggar i rapporten för att inköpspriserna även i fjärde kvartalet ligger högre än för ett år sedan.

Det har de senaste åren funnits en oro i aktiemarknaden för H&M:s försäljningsutveckling. Räknat per kvadratmeter butiksyta har det funnits en negativ underliggande trend.

Den oron har knappats dämpats i år men H&M har också haft nästan maximal  otur med vädret. Bolagets olika ansträngningar för att lyfta tillväxten är alla i ett relativt tidigt stadium och har som sagt än så länge mest resulterat i ökade kostnader.

Kombinationen av trög försäljning, pressad bruttomarginal och ökade kostnader slår mot resultatet. Vinsten så här långt i år ligger långt efter 2015 års nivåer. För helåret spås resultatet per aktie landa -10 procent lägre än i fjol.

Förväntningarna på de kommande åren är också lågt ställda. Omsättningen under 2017 och 2018 väntas öka med 10-11 procent om året samtidigt som marginalerna mer eller mindre parkerar på dagens nivåer. Nästa år väntas bjuda på 15 procents vinsttillväxt och året därpå knappt 11 procent.

Direktavkastningen i aktien spås landa på 4,0 procent för innevarande räkenskapsår och på 4,1 procent året därpå.

Förväntningarna på H&M:s resultat har gått kräftgång en längre tid. Aktien har dock fallit ännu mer och dagens värdering är lägre än på många år. På de liggande prognoserna värderas H&M till p/e 18,9 på nästa års resultat. Vi får gå tillbaka till eurokrisen 2012 för att hitta en liknande nivå.

Vi vidhåller att synen på H&M är alltför svart på aktiemarknaden för tillfället. Väder- och valutaeffekter är övergående och bolagets många nysatsningar kommer att ge frukt på lite sikt. Branschen har förvisso förändrats och marginalerna kanske aldrig kommer tillbaka till toppnivåerna från förr. Men de bör definitivt kunna förbättras från dagens nedkörda nivåer, något som alltså inte ligger i korten.

Den operativa risken i H&M-aktien är väldigt låg. Verksamheten är grundstabil och växer fortfarande stadigt med hjälp av nyöppnade butiker. Finanserna är starka och försäljningen har historiskt visat sig vara mer eller mindre okänslig för konjunktursvängningar.

Många av de faktorer som pressar H&M-aktien för tillfället är externa och övergående. För en lite mer långsiktig investerare ser vi ett köpläge i den nuvarande svackan.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Hennes & Mauritz B Köp 246,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -