H&M: Därför minskade marginalen

Rapport H&M:s bruttovinstmarginal sjönk till 54,0 procent under räkenskapsårets tredje kvartal, juni-augusti (55,9).

Analytiker hade räknat med en bruttomarginal på 54,2 procent, enligt SME Direkt.

Bruttomarginalen tyngdes av ökade reavolymer. "Prisnedsättningarna i relation till omsättningen ökade med 1,1 procentenheter i tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2015", skriver H&M i rapporten, och förklarar att det handlar om prisnedsättningar på vårvaror som på grund av en kall vår inte sålde som planerat under mars-maj.

Analytikerna hade räknat med att reorna i relation till omsättningen skulle ha ökat med 1,2 procentenheter.

H&M flaggar för en mer negativ dollareffekt för månaderna september-november än vad som tidigare sagts:

"För de inköp som har gjorts till fjärde kvartalet är dollareffektens påverkan svagt negativ jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år", heter det nu, mot en bedömning om en "neutral påverkan" för detta kvartal enligt tidigare bedömning.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -