Fina tider för Kabe

Aktieanalys Kabe har blandat och gett under åren men alltid gått med vinst. Husbilar växer snabbt och efter många års kräftgång verka det som att svenska folket ska ha husvagn igen.

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 39 den 26 september. Läs mer om Börsveckan.

Kabekoncernen tillverkar och säljer husbilar, husvagnar och campingtillbehör till den europeiska marknaden.

Försäljningen sker genom det egna premiumvarumärket KABE och till mellan- och lågprissegmenten genom slovenska Adria med varumärkena Adria och Sun Living där Kabekoncernen är importör. Campingtillbehören som förtält, förbrukningsvaror och reservdelar säljs under helägda KAMA fritid.

Bolaget är ledande i Norden med en marknadsandel om 40 procent för husvagnar och 17 procent för husbilar. I Sverige som är bolagets viktigaste marknad med 70 procent av försäljningen är marknadsandelen för husvagnar 50 procent och 20 procent för husbilar.

Den svenska konjunkturen och köpkraften hos svenska konsumenter är därmed väldigt viktig för Kabe. Den svenska kronans utveckling har haft en stor inverkan då försvagningen mot euron under 2015 gjorde att direktimporten sjönk kraftigt från att ha varit som högst 30 procent till 10 procent för husbilar. Husvagnar påverkas också av kronans utveckling men i mindre omfattning.

Kabe har lyckats öka sin exportandel under 2015, delvis tack vare en svag krona. Frågan är dock om vi står inför en kronförstärkning? Som du kan läsa i veckans makrokrönika så anses den svenska kronan vara undervärderad och en förstärkning skulle försämra konkurrenskraften hos Kabe mot de europeiska konkurrenterna. Svensk BNP väntas öka med 2,2 procent under 2017, förvisso en avtagande tillväxttakt från årets 3,3 procent men ändå en ganska hygglig tillväxt.

Den underliggande marknadsutvecklingen är blandad. Husvagnar har konsekvent minskat till dagens dryga 3 000 nyregistreringar per år mot nästan det dubbla under perioden 2005-2008.

Den svaga utvecklingen för husvagnar har lett till att den svenska konkurrenten Cabby gick i konkurs i januari 2016. Även återförsäljaren Mobile Living gick i konkurs. Dessa konkurser har lättat på prispressen som uppstod efter utförsäljningar från konkurserna.

Husbilar däremot går åt andra hållet. För tio år sedan utgjorde husbilar 26 procent av fritidsfordonsmarknaden, idag är samma siffra 56 procent och antalet nyregistreringar överstiger 4 000.

I år har dessutom utvecklingen för husvagnar vänt sin negativa trend och ökar nu med 13 procent. Samtidigt går husbilar ännu starkare och ökar med 35 procent i Sverige. För Norden är siffrorna 8 procent för husvagnar och 24 procent för husbilar. En väldigt positiv start på året för branschen, alltså.

De senaste fem åren har Kabe haft en blandad utveckling. Marginalen har minskat från knappa 10 procent till 6,1 procent. Omsättningen minskade successivt mellan 2011-2013 men vände upp igen 2014 och nådde därtill en rekordomsättning på 1,7 miljarder kronor förra året.

Aktiekursen toppade i inledningen av 2014 runt 135 kr för att sedan falla tillbaka mot hundralappen och har nu sedan årsskiftet ökat med 90 procent till dagens kurs på 185 kr. Noterbart är att vinst per aktie är lägre för 2015 än 2011-2012, så det är en multipelexpansion vi har sett.

Anledningen till kursrusningen hittar vi i bolagets fina tillväxt som under 2015 ökade 27 procent. För årets första sex månader uppgick omsättningen till 1 063 Mkr, en ökning med 23 procent mot samma period under fjolåret.

Jämförelsetalen för speciellt det första kvartalet har dock varit lätta, då en brand hos en underleverantör ställde till med problem året innan. Tillväxten i årets andra kvartal stannade vid 17 procent. Marginalen har också stärkts av en gynnsam produktmix, högt kapacitetsutnyttjande samt effektiviseringar och uppgick till 8,4 procent (6,8).

Försäljningskostnaderna var oförändrade trots omsättningsökningen efter att ett nytt system implementerats. Bolaget upprepade en fortsatt god orderingång.

På rullande tolv månaders basis uppgår omsättningen till knappt 1,9 miljarder kronor med en rörelsemarginal om 7,1 procent. Rörelseresultatet uppgår till 134 Mkr och justerat för nettokassan på 100 Mkr värderas bolaget till 11,7 gånger rörelseresultatet.

För helåret 2016 räknar vi med en rörelsemarginal kring 7,5 procent och en omsättning på 2 miljarder, vilket ger p/e-tal 14 och ev/ebit 10,4. Blickar vi framåt mot 2017 och antar en vidare marginalförbättring uppemot 8 procent med en omsättningstillväxt på 10 procent så faller p/e-talet ner mot 12 och direktavkastningen landar på 3,3 procent.

Värderingen ser därmed attraktiv ut givet våra prognoser. Bolagets målsättning är dessutom högre med en rörelsemarginal om 10 procent över en konjunkturcykel.

Kabe har dessutom en stark huvudägare i form av grundarfamiljen Blomqvist och vd Alf Ekström äger 2 procent av bolaget vilket bådar gott. De ökade volymerna ger skalfördelar och ökad försäljning av sortimentet från KAMA Fritid där marginalerna är högre är positivt.

Så trots osäkerheten över konjunkturen och den svenska kronans utveckling tycker vi Kabes utsikter ser goda ut. Vi sätter köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
KABE Group B Köp 187,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -