En lönsam inkastare

Aktieanalys Kort historik gör det svårt att spå framtiden men just nu växer Catena Media så det knakar. Vi synar aktien och bolaget närmare inför en planerad flytt från First North till börsens huvudlista nästa år.

Catena Media guidar spelare till olika casinosajter på nätet. Via egna produkter och tjänster dirigeras hasardsugna till en uppsjö av olika speloperatörer. Operatörerna delar med sig av sina intäkter som tack för besväret. Till de mer kända samarbetspartnerna hör Betsson, Mr Green, Bet365 och William Hill.

Affärsidén är lika enkel som den kan vara lönsam. Det kallas affiliate-marknadsföring och i huvudsak handlar strategin om att genom sökordsoptimering se till att någon av Catenas över 3 000 nischade internetsajter hamnar högt upp i sökmotorn Googles resultatlista.

Från sajterna ska potentiella spelare klicka sig vidare till bolagets samarbetspartners. Registrerar de ett spelkonto får Catena en värvningsbonus. Eller så betalar operatörerna upp till 50 procent av spelintäkterna i löpande provision.

Det kan tyckas vara en generös delning men affiliate-marknadsföring kostar inte operatörerna någonting förrän de tjänat pengar. Förutom egna portaler styr bolaget trafik via betalda medier, så kallade pay per click-annonser.

Under första halvåret såg Catena till att 79 851 nystartade spelkonton fylldes med pengar, vilket är mer än tre gånger så många som under samma period ifjol. Långt ifrån alla konton blir långlivade men ju fler som signat upp hos spelbolagen, desto större blir Catenas intäktsbas.

Marginalkostnad för varje ny kundvärvning är låg på de befintliga sajterna vilket gör skalfördelarna enorma. Men till stor del kommer det vara tillväxten och inte marginalerna som är intressant eftersom bolaget håller ett högt förvärvstempo.

Bland affiliates sker en generell konsolidering där mindre aktörer snappas upp på ensiffriga vinstmultiplar av de större. Storlek är den bästa konkurrensfördelen då det varken är svårt eller dyrt att starta en konkurrerande verksamhet i liten skala.

I senaste kvartalet köptes Askgamblers.com, en affär värd 15 miljoner euro. Förvärvet var den största i Catenas historia och inkluderade en av marknadens mest välbesökta sajter för spelrecensioner. Därutöver har flera andra mindre förvärv skett. Bland annat Spelbloggare.se som är inriktad på sportsbetting.

För att fortsatt kunna driva förvärvsstrategin ser ledningen över möjligheten att skaffa mer kapital via en obligationsemission.

Målsättningen är en årlig tillväxt på i snitt 75 procent inklusive förvärv under åren 2016-2018. Rörelsemarginalmålet är satt till 50 procent men förväntas bli lägre på sikt.

Hittills i år har tillväxten vida överträffat målsättningen. Intäkterna har ökat med 242 procent under första halvåret, till 17 miljoner euro. Och rörelsemarginalen var imponerade 54 procent.

Internet svämmar över av kasinon och spelsajter. Varje glapp i TV fylls av spelreklam. Men marknaden omregleras runt om i Europa och i många landsändar talas det om stramare kontroll och ökad beskattning på intäkterna. I förlängningen kan det drabba även Catena Media.

I stort består tillgångssidan av det uppskattade värdet på bolagets internetsajter samt operatörernas spelkonton knutna till Catena.  Det ger skäl till försiktighet när bolaget ska värderas. Kvaliteten på spelarna som Catena slussar vidare avgör värdet på sajterna. Men också hur sidorna står sig i Googles resultatlistor. Förändringar i sökmotorn eller attacker från listiga konkurrenter kan putta ned Catenas sajter som då förlorar i värde och attraktivitet.

Enorm tillväxt och lysande marginaler. Instinktivt låter det som egenskaper som är väl värda en hög prislapp på börsen. Men faktum är att värderingarna är ganska låga i branschen. Antagligen för att konkurrensfördelarna är flyktiga.

Den brittiska konkurrenten XLMedia värderas till 10 gånger årets väntade vinst enligt Factset.  Konkurrenten väntas förvisso mer måttliga växa med 45 procent i år och rörelsemarginalen är satt till 25 procent. Trots det duger bolaget bra som exempel för vår poäng. När man sitter i kläm mellan speloperatörerna och Google kräver värderingen av bolag som Catena en rabatt.

Ska Catena ha en prislapp på p/e 18 på årets vinst måste bolaget tjäna 22,5 miljoner euro. Första halvåret steg resultatet till 9,6 miljoner euro justerat för engångskostnader, så det är inte orimligt att bolaget når målet. Dessutom drar de stora fotbollsligorna igång i höst och generellt spelas det mer på casino kring jul och nyår.

Noterbart i insiderlistan är att Storbritannienchefen David Merry köpte aktier för 8,6 miljoner kronor i slutet av augusti och risktagaren följer i hans fotspår.

Men vår fegare rekommendation blir neutral efter att aktien har rusat 60 procent på sex månader och uppsidan inom rimlighetens gränser är mer begränsad än tidigare.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Catena Media Neutral 76,00 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -