Thule bäst i byrålådan

Aktieanalys Thule har många goda kvaliteter och aktien värderas också högt på börsen. Kursen har stigit kraftigt sedan i våras och på kort sikt känns riskerna större än möjligheterna.

Thule Group har visat fin form sedan bolaget kom till börsen för snart två år sedan. De traditionella takhållarprodukterna växer stabilt samtidigt som nya produktområden eldar på utvecklingen lite extra. Väskor och produkter för att på olika sätt vara aktiv tillsammans med barn är två områden där Thule satsar för framtiden och redan röner framgångar.

När det gäller takboxar, räcken och produkter för att transportera cyklar och andra saker på bilen är Thule ohotad världsetta med runt 50 procents marknadsandel globalt. Genom ständig produktutveckling, drivet delvis av förändrade trender vad gäller fritidsintressen, håller dock Thule en bra tillväxt även inom dessa produktområden. Bolaget själv hävdar att den organiska tillväxten för hållarna aldrig gått under 5 procent det senaste decenniet. I fjol blev utfallet nästan 7 procents tillväxt.

Takboxar och hållare ligger inom affärsområdet Sports & Cargo Carriers som är Thules omsättningsmässigt största verksamhet med runt 60 procent av intäkterna. Det snabbast växande området inom Thule är dock Other Outdoor & Bags där nysatsningar som bland annat barnprodukter, väskor och produkter för husbilar ryms. Affärsområdet ökade ifjol försäljningen med drygt 20 procent.

Produktutveckling är en viktig del av Thules framgångar. I fjol investerades motsvarande 4 procent av omsättningen i utveckling och halva årsomsättningen kom från produkter som var yngre än tre år. Med snabba produktcykler krävs en effektiv produktion och distributionsapparat för att få lönsamhet i verksamheten.

Thule har positionerat sig i premiumsegmentet och lever på ett starkt varumärke och hög kvalitet. Det lyfter bruttomarginalen och ger bättre täckning för övriga kostnader. Bolaget ägnar sig dessutom mestadels åt montering och köper in delar eller färdiga produkter från andra tillverkare. Det ger en hög flexibilitet i produktionen och låga fasta kostnader.

Målsättningen är att nå en rörelsemarginal på 17 procent om året samtidigt som den underliggande omsättningen ökar med 5 procent om året. Vid halvårsskiftet var marginalen uppe i 16,8 procent på rullande tolv månader. Den organiska tillväxten under det första halvåret var drygt 7 procent.

Det är i regionen Europa och resten av världen (Europe and ROW) som tillväxten genererats under första halvåret i år. Utvecklingen i USA har varit svag, tyngd bland annat av ett par större konkurser inom sporthandeln. Det påverkade bland annat försäljningen av hållare negativt i kvartalet.

Försäljningen i USA tyngs även av en svag utveckling för området Bags for Electronic Devices. Området har varit det svarta fåret inom Thule de senaste åren då försäljningen av väskor till framför allt kameror har varit svag. Thule har ännu inte riktigt fått ordning på sortimentet men styr över mot mindre ryggsäckar och datorväskor.

De analytiker som bevakar Thule väntar sig i snitt en försäljningstillväxt på 6 procent i år och lika mycket nästa år. Den justerade rörelsemarginalen spås passera 17 procent i år och stiga ytterligare till 17,4 procent nästa år. Snittprognosen för vinst per aktie ligger på 6,84 kronor för innevarande år och på 7,45 kronor för 2017.

De prognoserna innebär p/e-tal på 20,1 respektive 18,4 för de närmaste åren. Justerar vi för skuldsättning värderas rörelsen till 15,3 gånger nästa års väntade rörelseresultat. Thule har värderats högt ända sedan bolaget kom till börsen. Resultatutvecklingen har varit stark men aktien har sprungit i förväg och värderingen har bara blivit högre och högre.

Thule har förvisso också många goda kvaliteter som förtjänar en hög värdering. Bolaget är marknadsledande inom en nisch som växer bra och väntas fortsätta göra det under överskådlig tid. Thule har också visat sig vara bra på att sniffa upp nya områden som passar in i konceptet aktiv fritid och utväxlingen på nysatsningarna har överlag varit bra.

Med en hög andel nya produkter i försäljningen väntas de kommande åren bjuda på något av en skördetid för Thule då lönsamheten i nya produkter förbättras några år in i livscykeln. Samtidigt är tempot fortsatt högt i nylanseringarna vilket lägger grunden för tillväxt kommande år.

Med relativt höga förväntningar på de kommande åren och en redan i utgångsläget hög värdering krävs det dock ett långsiktigt synsätt för att Thule-aktien ska framstå som en bra investering. Börshistoriken är fortfarande relativt kort, men hittills har bolaget levererat bra och för den långa portföljen ser vi Thule som ett bra val.

På några kvartals sikt är det dock svårt att se någon större potential i aktien. Kursen är upp 27 procent sedan i våras och det kortsiktiga förhållandet mellan risk och möjlig avkastning känns ofördelaktigt. Med vårt perspektiv på 3-6 månader blir rekommendationen därför neutral.

Läs fler aktieanalyser från Placera.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Thule Group Neutral 139,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -