Höga förväntningar

Aktieanalys Badrumstillverkaren har satt upp ambitiösa mål, men siffrorna för första halvåret visar på en obefintlig tillväxt. Vi ser inget direkt köpläge.

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 35 den 29 augusti. Läs mer om Börsveckan.

Svedbergs har haft en svängig historik på börsen de senaste tio åren. Bolaget har funnits på Stockholmsbörsen sedan 1990-talet och grundades redan 1920 av Holger Svedberg, vars son Sune Svedberg (84 år) fortfarande äger över 50 procent av rösterna. Rötterna finns i Dalstorp, Västergötland och bolaget är känt för den höga kvaliteten på produkterna.

Bolaget gynnades starkt av den starka konsumtionstrenden under första halvan av 2000-talet där dyra badrum blev något av en statussymbol. Stigande hus- och lägenhetspriser, ökade reallöner och låga räntor eldade upp efterfrågan och rörelsemarginalen låg under många år omkring 20 procent.

Nyckeln till de höga marginalerna var en strikt produktionskontroll och logistik genom att producera det mesta i egen regi. Insourcing istället för outsourcing var ledordet. Svedbergs arbetade nära kunderna och hade ett högt kapacitetsutnyttjande i fabrikerna. Aktien steg till över 80 kr under högkonjunkturen 2007 och det mesta såg bra ut.

Sedan kom finanskrisen som sänkte efterfrågan rejält. Bolaget tappade volymer och lönsamheten började pressas de nästföljande åren. Idag ser verkligheten annorlunda ut. Visst är bostadspriserna höga och räntorna rekordlåga, men konkurrensen i branschen har hårdnat betydligt på senare år vilket skapat en prispress som är svårhanterlig.

Bolag som Hafa och Aspen har flyttat fram sina positioner och de stora byggvaruhusen börjar i allt högre grad sälja badrumsinventarier under egna varumärken. Under 2012 och 2013 pressades rörelsemarginalen ner till 7 procent och aktien rasade till som lägst 20 kr i början av 2013.

Åren efter har det handlat om att åter bygga volymer för att nå större skalfördelar i produktionen. Ledningen i Svedbergs har arbetat hårt med att öka effektiviteten i bolaget och det har gett resultat. År 2014 och 2015 förbättrades marginalen till 12-12,5 procent och målet är att nå minst 15 procent.

Aktien har återhämtat sig något och handlas strax under 40 kr i dagsläget. Det är långt ifrån toppnivåerna men får ändå sägas vara okej med tanke på att Svedbergs fortfarande omsätter 20 procent mindre än under toppåret 2008.

Den rullande omsättningen ligger på 440 Mkr men ambitionen är att nå 600 Mkr år 2018 enligt vd Fredrik Björkman, med en rörelsevinst på 100 Mkr. Det ger en marginal på 16,7 procent.

Börsvärdet är 800 Mkr och balansräkningen innehåller en nettoskuld på 30 Mkr. Antar vi att Svedbergs lyckas nå målet på 600 Mkr i omsättning och en rörelsevinst på 100 Mkr så ger det p/e 10,5 och ev/ebit 8,3 för 2018 på den prognosen.

Det ställer dock krav på att Svedbergs växer med i snitt 10 procent per år under perioden 2016-2018. Inte helt omöjligt givet att bostadsbyggandet verkligen tagit fart i Sverige och även i våra grannländer, men rapporten för första halvåret i år visar snarare på en obefintlig tillväxttakt.

Omsättningen var oförändrad kring 225 Mkr, även om rörelsevinsten steg med 17 procent till 32 Mkr. Under andra kvartalet isolerat backade tillväxten med 5 procent till och med.

Fredrik Björkman pekar ut de försämrade ROT-reglerna och amorteringskravet som en bromskloss, men orderboken ser bra ut och han räknar med ett starkare andra halvår.

Starkare utveckling framöver är nästan ett krav för att inte värderingen på p/e 18 på rullande 12 månaders vinsten (justerat för engångskostnader) inte ska kännas på tok för hög.   

Positivt är att Svedbergs kunnat klara av att hålla bruttomarginalen kring 44-45 procent det senaste året. Det innebär att man inte priskonkurrerar för att vinna volymer. Ett tag gjorde man så nämligen.

När försäljningen började vackla efter finanskrisen så gick man delvis in i prisfällan genom att rabattera produkterna för att locka tillbaka kunder. Det pressade ner bruttomarginalen till 41 procent år 2012. Men sedan dess har man istället satsat mycket på att förnya konceptet och få in nya produkter. De senaste två-tre åren har Svedbergs bytt ut 70 procent av sortimentet. 

Vår bedömning är att Svedbergs har förutsättningar att nå målen för 2018, vilket som sagt ger p/e 10,5. Det är ändå inte särskilt billigt givet att det behövs en ordentlig uppryckning och att det fortfarande finns en del osäkerhet kring bostadsprisernas utveckling framöver, vilket är en viktig parameter när det gäller investeringar i nya badrum och liknande.

Vi skulle avvakta ett tag och vill nog se hårda siffror på att Svedbergs levererar starkare tillväxt de kommande kvartalen.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Svedbergs Group B Neutral 38,30 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -