Fjällräven lyfter Fenix

Aktieanalys Fenix presenterade en stark rapport där den positiva trenden från första kvartalet bestod. Förlusterna inom butiksverksamheten minskar samtidigt som bolagets egna varumärken står starka.

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 35 den 29 augusti. Läs mer om Börsveckan.

2016 har hittills varit ett bra år för friluftsbolaget Fenix som visar en positiv lönsamhetstrend, inte minst inom affärsområdet Frilufts som omfattar butiksnätet med Naturkompaniet, Partioaitta och Globetrotter.

Bakgrunden är att Fenix under 2014 tog en andel i tyska Globetrotter för att sedan öka till ett hundraprocentigt ägande i maj 2015. Det gar en rejäl skjuts till omsättningen men på resultatnivå har det sett sämre ut med förluster på rörelsenivå under flera kvartal.

Andra halvåret, i synnerhet tredje kvartalet, var dock bra och den positiva trenden har fortsatt in under 2016 där rörelseresultatet inom Frilufts har förbättrats till -3,2 miljoner euro (-15,5). Väl att märka har det skett samtidigt som omsättningen i princip står still på 116,1 miljoner euro för första halvåret att jämföra med 118,1 miljoner euro motsvarande period i fjol.

Enligt bolaget är omkring hälften av resultatförbättringen hänförligt till att jämförelsetalen för 2015 även omfattar engångskostnader och hälften av resultatförbättringen är således hänförlig till interna åtgärder. Det är starkt av Fenix att lyfta resultatet såpass mycket på relativt kort tid.

Det finns flera exempel på butikskedjor som år efter år uppvisar svag lönsamhet trots stora strukturgrepp, så uppenbarligen är det inte en självklarhet att svänga en verksamhet som Fenix har gjort.

Samtidigt som området Frilufts visar på stigande, om än fortfarande negativt, resultat går Fenix starkaste varumärke Fjällräven från klarhet till klarhet. Det ligger inom affärsområdet Brands som ökade omsättningen med 26 procent det senaste kvartalet (17,5 procent för första halvåret) och där har även rörelsemarginalen förbättrats, till närmare 25 procent under andra kvartalet (18,3).

I och med att förlusterna inom Frilufts minskar samtidigt som Brands går bra har effekten på nedersta raden blivit stor med en vinst per aktie för första halvåret i år på 0,89 euro (-0,13).

Ser man till den regionala utvecklingen så har Tyskland, bolagets största marknad, uppvisat en tudelad utveckling där försäljningen inom Brands ökar kraftigt samtidigt som försäljningen inom Frilufts minskar.

I Fenix två andra viktigaste marknader, Sverige och Nordamerika, går det åt rätt håll med stigande omsättning. Sammantaget så ser det bra ut försäljningsmässigt om än att det som imponerar mest är lönsamhetslyftet. Givet att bolaget verkar ha bra kontroll över utvecklingen inom Frilufts lär den positiva resultattrenden bestå. Detsamma gäller utvecklingen inom Brands.

Sett  till balansräkningen kan man konstatera att Fenix vid utgången av andra kvartalet hade likvida medel på 37,9 miljoner euro och kortfristiga räntebärande skulder på 59,3 miljoner, motsvarande en nettoskuld på drygt 21 miljoner euro eller blotta 0,3 gånger rullande tolvmånaders rörelseresultat före avskrivningar. Det är lågt och således har bolaget starka finansiella muskler för att exempelvis addera fler varumärken eller expandera inom valda segment.

Den fina operativa utvecklingen har inte passerat obemärkt på börsen med en aktiekurs som rusat i höjden i år. I vår senaste analys av bolaget från mitten av 2015 var vi avvaktande till aktien med hänvisning till svaga resultat inom Frilufts och med facit i hand kan vi konstatera att bolaget lyckats vända detta snabbare än vi väntat oss.

Fenix Outdoor har två aktieslag, a- och b-aktier omfattande 24 respektive 11 miljoner stycken. A-aktierna enkom berättigar till en tiondel av utdelningen. De senare är inte noterade och vilket värde de skulle betinga kan diskuteras. Bolagets egen redovisning är att ta upp 1/10 av antalet a-aktier i beräkning av vinst per aktie. Till en aktiekurs på 547 kronor värderas bolaget med fullt värde på båda aktieslagen till till cirka 19,2 miljarder kronor.

Men det blir en överskattning av bolagsvärdet.  Med en tiondel av värdet på a-aktierna blir ett justerat bolagsvärde knappt 7,4 miljarder. Justerat för nettoskulden på 21 miljoner euro värderas rörelsen i det förra exemplet till 7,1 miljarder motsvarande 14 gånger rullande tolvmånaders rörelseresultat.

Hittills under det här året uppgår rörelseresultatet till 19,4 miljoner euro och med ett starkare andra halvår så borde bolaget kunna nå en rörelsemarginal närmare 12 procent.

Nås dessa nivåer är värderingen av aktien klart rimlig. Vi gillar bolaget men kan tyvärr konstatera att vi missat tåget med en aktiekurs som fått en välförtjänt uppvärdering det senaste året. Rådet blir avvakta.

Denna analys är en uppdaterad version med nya siffror för antal aktier och börsvärde och skiljer sig från den analys som publicerades i Börsveckan.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Fenix Outdoor International B Neutral 588,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -