Heliospectra, som säljer ljuslösningar till bland annat växthus och är listat på First North, redovisar en nettoomsättning på 9,9 miljoner kronor (4,0) och ett rörelseresultat på -20,2 miljoner (-14,1) för det första halvåret.
Bruttomarginalen ökade och ligger nu över 30 procent.
Det framgår av delårsrapporten.
"Alla våra marknadssatsningar bär frukt. Vi har etablerat ett slagkraftigt team i USA - omfattande försäljning och marknadsföring, jämte support för teknik och odlingskompetens - som samarbetar väl med teamet i Sverige", kommenterar vd Staffan Hillberg.
Storleken på potentiella kunder och affärer har ökat markant jämfört med i fjol.
"Visserligen ska man vara medveten om att större affärer också har en benägenhet att ta längre tid, men samtidigt noterar vi att vi förlorar allt färre affärer. Och när det väl händer så är det oftast för att man valt att ännu en tid fortsätta köpa traditionella HPS-lampor", säger Staffan Hillberg.
Trenden är tydlig att marknaden för odling av medicinsk cannabis växer kraftigast just nu, eftersom dessa kunder ofta gör helt nya installationer.
"Växthusmarknaden är totalt sett större men där sitter man oftast med befintliga investeringar som ska skrivas av, vilket gör att nyinstallationerna blir färre på kort sikt", förklarar vd:n.
Bolaget ser också ökad aktivitet inom så kallad vertikal odling och inom automation.
Staffan Hillberg påpekar att en växande marknad innebär också konkurrens.
"Bland konkurrenterna räknar vi nu även in större bolag som exempelvis Philips och Gavita. Heliospectra står sig dock väl mot dessa - inte minst för att vi är en av få mindre aktörer som agerar professionellt och långsiktigt på den internationella marknaden", skriver han.
Styrelsen lämnar ingen kvantifierad prognos för 2016, men sammantaget bedömer styrelsen att bolaget står väl positionerat för såväl accelererad försäljning som leverans.