Det framgår av bolagets kvartalsrapport.
Mackmyra sålde 64.800 flaskor under det andra kvartalet att jämföra med 46.800 samma period i fjol. Försäljningsökningen av flaskor har medfört ett ökat behov av rörelsekapital vilket belastat kassaflödet i perioden.
Försäljningen till Mackmyras prioriterade exportmarknader Tyskland, Storbritannien och Frankrike uppgick i kvartalet till 2,7 miljoner kronor, en ökning med 134 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Dessa marknader utgjorde därmed 24 procent av den totala flaskförsäljningen i kvartalet.
Försäljningen till Systembolaget ökade med 19 procent.
Andra kvartalets totala försäljning ökade med 11 procent jämfört med föregående år till 16,7 miljoner kronor (15,1), varav försäljningen av flaskor utgjorde 68 procent (60). Resterande del står området fat och upplevelser för.
Bolaget har kallat till extra bolagsstämma den 24 augusti för beslut om en företrädesemission om cirka 15 miljoner kronor. Motiven bakom kapitaltillskottet är dels att högre tillväxt av flaskförsäljning kräver större rörelsekapital och dels att destilleringstakten behöver ökas. En del av det emitterade beloppet kommer användas till att minska bolagets lån.