På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Lanserar rosécider

Dryck Kopparbergs Bryggerier tar steget in i vinsegmentet, avslöjar bolagets vd, som tillägger att försäljningsvolym börjat utmana bolagets bryggerikapacitet.

Kopparbergs Bryggerier tar i höst steget in i vinsegmentet genom att lansera en sparkling rosé, en rosécider i två olika smaker.

Redan i våras uppgav vd:n för Direkt att Kopparbergs sneglade på vinsegmentet, en "väldigt stor marknad som ligger och väntar på en förnyelse".

"Vi ska ligga i framkant och vara ett dynamiskt dryckesbolag", sade Peter Bronsman utan att vid det tillfället med säkerhet uppge när en färdig produkt skulle kunna nå marknaden.

"Under hösten kommer vi att lansera en sparkling rosé. Nu blir det av, men jag kan inte namnge kunderna ännu. Vi kommer att lansera på vissa utvalda marknader i Europa med Storbritannien som huvudmarknad. Det är som en champagneflaska på 75 centiliter, som riktar sig mot vinsegmentet med en image mot champagnehållet", säger Kopparbergs-vd:n.

Enligt Peter Bronsman rör det sig om en ny typ av produkt, en rosécider som är anpassad vad gäller både alkoholhalt och sötma. Målgruppen är bland annat de som i dag väljer det italienska mousserande vinet Prosecco eller spanska Cava.

Att Kopparbergs Bryggeriers omsättning sjönk i det andra kvartalet, visserligen marginellt, beror till största delen på en förändrad produktmix och bara till viss del på försvagningen av det brittiska pundet.

Det säger Kopparbergs vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

I det andra kvartalet landade nettoomsättningen exklusive dryckesskatt på 588 miljoner kronor, jämfört med 592 miljoner motsvarande period 2015.

"Det är självfallet lite valutor. Pundförsvagningen har påverkat omsättningen negativt, men inte i någon större omfattning. Den största delen är produktmixen. Det kan vara så att vi framför allt på den engelska marknaden lanserat lite mindre förpackningar, fast med en högre intjäning. Det kan slå lite mellan kvartalen, men på ett helt år brukar det jämna ut sig", säger Peter Bronsman.

Storbritannien är en av huvudmarknaderna för Kopparbergs ciderförsäljning.

Kopparbergs andra kvartal bjöd på stigande marginal, 16,1 procent jämfört med 15,5 andra kvartalet 2015. Förutom en ökad försäljning av vissa ölsorter med högre lönsamhet förklaras förbättringen också av att andelen cider av den totala försäljning ökat i relation till ölandelen som generellt har en lägre marginal än cidern.

Kopparbergs har fortfarande en viss vattenförsäljning (någon procent av omsättningen), men om man ser på enbart cider och öl är de bägge produktsegmentens andelar nu ungefär 75/25, enligt vd:n.

Enligt Peter Bronsman har Kopparbergs nu kommit upp i en försäljningsvolym som börjar utmana bolagets bryggerikapacitet.

"Vi håller nu på att titta på hur vi ska göra. Det är ingen superpanik just i dag, men till nästa år måste vi göra någonting. Det finns två alternativ när man ska öka volymen. Antingen bygger vi ut bryggeriet i Kopparberg eller så hyr vi in oss på andra bryggerier", säger vd:n.

Mer från förstasidan

Placera TV

bildplaceratvboxen

Här kan du se alla videoklipp (OBS! Reklamfritt)

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -