Motvind för Alfa Laval

Aktieanalys Efterfrågan faller fortfarande för Alfa Laval. En vändning väntas nästa år men vi är tveksamma till att ta ut den segern i förskott.

Alfa Laval känner allt tydligare av motvinden inom varvs- och oljeindustrierna. Framför allt den förstnämnda kundgruppen är viktig för Alfa Laval då divisionen Marine & Diesel i kraft av sin höga lönsamhet blivit något av en vinstmotor i bolaget.

Ledtiderna är långa inom varvsindustrin och fjolårets fall i orderingång har först i år börjat slå igenom på allvar i resultaten för Marine & Diesel. I andra kvartalet minskade rörelseresultatet för divisionen med drygt 25 procent.

Den låga investeringsviljan inom oljeindustrin påverkar i sin tur divisionen Process Technology negativt. Försäljningen till olje- och gaskunderna är lönsam och när den minskar späds marginalerna ut. Rörelseresultatet för Process Technology minskade drygt 30 procent jämfört med samma kvartal i fjol.

Mer stabil är utvecklingen för Alfa Lavals tredje division, Equipment. Resultatet i det andra kvartalet var oförändrat mot i fjol och räknat på första halvåret har det ökat något.

Att Marine & Diesel blivit ett så viktigt område för Alfa Laval är huvudsakligen resultatet av två stora förvärv: danska Aalborg 2011 och norska Frank Mohn 2014 som båda numera ingår i divisionen. Satsningen på varvsindustrin har kortsiktigt blivit feltajmad men verksamheten är fortfarande den klart mest lönsamma inom Alfa Laval.

Marine & Diesel svarar fortfarande för nästan halva rörelseresultatet inom Alfa Laval. Med de långa ledtiderna inom varvsindustrin hamnar mycket fokus på orderingången inom divisionen. Vd Tom Erixon sade för ett kvartal sedan att han trodde att orderingången skulle vara oförändrad i det andra kvartalet jämfört med det första. Så blev också fallet.

Är man optimistiskt lagd kan man tolka det som att varvskonjunkturen är på väg att bottna. Samtidigt har dock externa bedömare dragit ned prognosen för årets fartygskontrakteringar till 650-850 fartyg från en tidigare bedömning om 900 stycken. Enligt Alfa Laval ligger en normalnivå på cirka 2 200 fartyg om året så marknaden är rejält trög för tillfället.

I samband med rapporten för det första kvartalet i år meddelade då nytillträdda vd:n Tom Erixon att Alfa Laval har inlett en strategisk översyn av verksamheten. Resultatet av det arbetet ska presenteras närmare vid en kapitalmarknadsdag i slutet av året.

Det som framkommit hittills pekar mot att vd:n framför allt oroas över att Alfa Lavals underliggande tillväxt tappat tempo de senaste åren. Bolaget har en målsättning om att nå en organisk tillväxt på 4-5 procent om året men det har man haft allt svårare att nå. I fjol blev utfallet -1,2 procent och hittills i år är facit –8,3 procent.

En analys kommer att göras av var den bästa tillväxten kommer att finnas under de kommande 5-10 åren och till dessa områden ska en större del av Alfa Lavals resurser allokeras. Tom Erixon har även sagt att det finns en allt för hög komplexitet i vissa av koncernens ansvars- och processkedjor och att Alfa Laval måste bli bättre på att utnyttja digitalisering i sin verksamhet.

I närtid väntar sig inte Alfa Laval någon förbättring av efterfrågan. Tvärt om väntas en viss ytterligare nedgång inom Marine and Diesel medan Process Technology väntas få dras med marginalpress från en svag olje och gassektor året ut.

Enligt SME Direkts sammanställning av analytikerprognoser väntas dock Alfa Lavals orderingång bottna i år. Utfallet för 2016 spås ligga -14 procent lägre än i fjol. Nästa år väntas orderingången öka med knappt 3 procent. Det tar dock lång tid innan orderingången dyker upp som intäkter för Alfa Laval så omsättningen väntas backa även 2017. Först 2018 spås en svag tillväxt på knappt 2 procent.

Vinsten per aktie väntas i år uppgå till 7,84 kronor per aktie, -14 procent lägre än i fjol. För 2017 är snittprognosen 6,97 kronor per aktie. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 17,5 respektive 19,7.

Snittprognoserna för de närmaste årens utdelningar ger direktavkastningar på cirka 3,2 procent om året.

Alfa Laval-aktien har befunnit sig i utförsbacke sedan början av 2014. Kursen toppade då en bit över 180 kronor att jämföra med dagens cirka 138 kronor. Som lägst var kursen nere kring 120 kronor i somras men aktien har på sistone återhämtats tillsammans med övriga börsen.

Känner man en stark övertygelse om att prognoserna om en stigande orderingång nästa år kommer att infrias så är det läge att hoppa på Alfa Laval-aktien nu, åtminstone om man är en långsiktigt investerare. Vinsterna kommer att vara svaga en längre tid men eftersom alla känner till de långa ledtiderna i Alfa Laval så lär det räcka med stigande orderingång för att få lite fart på aktien igen.

Än så länge finns det dock inga tecken på att orderinflödet skulle vara på väg att vända för Alfa Laval, särskilt inte inom det viktiga Marine & Diesel-området. Shipping-industrin tyngs fortfarande av överutbud och fallande fraktrater och det är svårt att i förväg pricka in när den trenden kommer att vända. Oljeindustrin räknar Alfa Laval själva med kommer att förbli trög en längre tid.

Med en hög värdering och mest fromma förhoppningar om en vändning är vi tveksamma till att kasta oss över Alfa-aktien redan idag. För de närmaste kvartalen behåller vi en neutral rekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Alfa Laval Neutral 136,70 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -