Ljusa utsikter för Autoliv

Aktieanalys Nyhetsflödet har inte varit positivt för Autoliv på sistone och aktien har pressats. På lite sikt ser dock möjligheterna fortsatt spännande ut för bolaget.

Bilsäkerhetsföretaget Autolivs aktie har inte haft någon vidare sommar. Brexit-beskedet slog hårt mot kursen och bara några dagar senare återkallade Toyota 1,4 miljoner Prius-bilar på grund av fel i vissa av Autolivs sidokrockgardiner.

Med japanska konkurrenten Takatas haveri för ögonen fick det nervösa Autoliv-ägare att slänga sig på säljknappen. Aktien rasade som mest med över 15 procent den dagen.

Den värsta oron lade sig dock snabbt och kursen hade lagom till halvårsrapporten återhämtat sig och såg åter ut att vara på väg över 1000-kronorsstrecket. En resultatmiss och en sänkt helårsprognos var dock inte vad aktiemarknaden ville se och nu är aktien åter nere kring sommarens bottennivåer.

Någon praktmiss var det dock inte fråga om i halvårsrapporten. Den underliggande tillväxten i andra kvartalet var förvisso lägre än väntat, men rörelseresultatet missade snittprognosen i SME Direkts sammanställning med bara -3,6 procent. På sista raden var utfallet faktiskt bättre än väntat.

Det som framför allt kylde av aktien var Autolivs besked att kostnaderna för framtidssatsningar kommer att ligga högre de närmaste åren än vad som var väntat. Det slår mot vinsterna. Även prognosen för årets tillväxt låg lite under förväntan.

Att Autoliv tvingas öka sina investeringar är dock i grunden positivt då det beror på en stark efterfrågan på bolagets produkter. Orderingången på såväl nya som gamla produkter ökar och eftersom ledtiden fram till leverans är två till tre år måste Autoliv i viss mån ta kostnaderna i förväg.

Det kommer således att uppstå en viss press på rörelsemarginalen i år och förmodlingen även nästa år innan satsningarna börjar bära frukt. I gengäld räknar Autoliv med att kunna nå sitt tillväxtmål före utsatt tid.

Ribban sattes för ett och ett halvt år sedan på 12 miljarder dollar i omsättning före utgången av decenniet. Det räknar man nu alltså med att kunna nå snabbare än så.

Det är inte bara de nyaste produkterna som ökar starkt för Autoliv. Även gamla trotjänare som bälten och krockkuddar (som fortfarande svarar för mer än 75 procent av omsättningen) noterar en bra underliggande tillväxt för tillfället.

Det är framför allt på tillväxtmarknader som de traditionella säkerhetsprodukterna ökar. I länder som Kina har säkerhetsinnehållet i personbilar varit lågt men ökar nu i takt med att allt fler hushåll får det bättre ställt. Autoliv har också fått många beställningar på gasgeneratorer till krockkuddar som ska ersätta bristfälliga produkter från Takata.

Det överlägset snabbast växande området för Autoliv är dock så kallade aktiva säkerhetsprodukter. Det är produkter som förhindrar att olyckor över huvud taget sker till skillnad från passiva produkter som kickar in först när olyckan är ett faktum. Det är ett område på stark frammarsch och Autoliv har hittills vunnit knappt vart tredje uppdrag bolaget budat på.

För att kunna ta tillvara de tillväxtmöjligheter som finns utan att tumma på kvaliteten investerar Autoliv mycket resurser inom aktiv säkerhet. Bara under andra kvartalet anställdes 400 ingenjörer och under det kommande året planeras för ytterligare 1 000.

Även inom aktiva produkter har konkurrenter haft problem på sistone som kan komma att gynna Autoliv. Efter en dödsolycka tidigare i år har den amerikanska biltillverkaren Tesla nyligen avbrutit sitt samarbete med israeliska Mobileye inom system för själkörande bilar.

Försäljningen av personbilar är konjunkturkänslig så de frågetecken som finns kring världsekonomin gäller även för fordonsindustrin. Autoliv räknar åtminstone med att Europa, Nordamerika och Kina kommer att fortsätta driva tillväxt i år. Bolagets sammantagna försäljning spås öka med minst 10 procent.

Enligt SME Direkt väntar sig analytikerna i snitt en tillväxt på 10,6 procent i år. Vinsten per aktie väntas landa på 6,28 dollar. Tillväxten spås dämpas något under kommande år, framför allt i Nordamerika, men i gengäld väntas lönsamheten förbättras. Vinsten per aktie för 2017 spås öka 15 procent till 7,25 dollar.

P/e-talen för de närmaste åren ligger med de prognoserna på 16,8 respektive 14,5. Justerat för skuldsättningen värderas rörelsen till låga 10 gånger nästa års väntade rörelseresultat.

De långsiktiga utsikterna för Autoliv ser fortsatt ljusa ut. Framväxten av en medelklass på tillväxtmarknader i Asien driver efterfrågan på bättre säkerhet i bilarna. Även på mogna marknader drar Autoliv nytta av konkurrenternas problem inom traditionella.

Samtidigt fortsätter de aktiva säkerhetsprodukterna sin frammarsch och kommer under de kommande åren att bli ett allt vanligare inslag även utanför premiumsegmentet. Autoliv har dessutom en stark balansräkning och har möjlighet att komplettera dagens verksamhet med förvärv.

Förutom en vikande konjunktur är kvalitetsproblem det största hotet mot Autoliv-aktien. Hittills har bolaget klarat sig mycket bra på den fronten. Att Autoliv inte drar sig för att öka kostnaderna i det korta perspektivet för att säkerställa kvaliteten även framledes är i det perspektivet betryggande.

Vi gillar fortfarande Autoliv både som bolag och som aktie. Värderingen har kommit ned och är man bara lite långsiktig så tror vi det är ett bra tillfälle att köpa aktien.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -