"Kan behålla eller stärka positionen"

Rapport Fingerprint Cards har en positiv syn på sin marknadsposition 2017 och tror sig ha möjlighet att behålla eller till och med stärka sina marknadsandelar.

Det säger bolagets vd Jörgen Lantto till Nyhetsbyrån Direkt.

"När vi nu blickar framåt har jag inte några tecken i skyn alls om att 2017 skulle innebära en försvagad situation jämfört med 2016. Möjligtvis tvärtom", säger han.

För 2016 tror nu bolaget att marknadsandelen hamnar i den övre delen av det tidigare prognosintervallet om 50-70 procent.

"Vi går ut ur 2016 väldigt starka, helt enligt plan, och det är ju ingången i 2017. Plus att vi då har alla design wins som jag har pratat om som kommer att lanseras i ytterligare produkter 2017", säger han.

Bolaget säger sig ha god visibilitet långt in i 2017 och är med sina sensorer inblandat i cirka 100 kundprojekt, som inte har lanserat än.

"Den genomsnittliga cykeln hos våra kunder gör att vi är inne i 2017 och produktlanseringar som planeras längre fram i 2017 och de affärerna vinner vi", säger Jörgen Lantto.

Fingerprint Cards utvecklas enligt den avgående vd:n helt i enlighet med sina planer för året.

"I allt väsentligt levererar vi enligt våra prognoser. Som helhet ser det ut som vi har trott att det ska gå", säger han till Direkt.

FPC snävade in sitt prognosintervall för intäkterna i halvårsrapporten och räknar nu med intäkter på 7,2-8,3 miljarder kronor från tidigare 7,0-8,5 miljarder. Mittpunkten i intervallet är dock densamma.

"Det har varit avsikten hela tiden att komma med ett bredare intervall i den första prognosen och sedan snäva in det successivt", säger Jörgen Lantto.

Varför tar in ned den övre delen i intervallet?

"Det finns variabler som vi jobbar med som är mer accentuerade i början av perioden, de variablerna blir mindre och mindre ju längre tiden går", säger han och fortsätter:

"Hade vi antagit att vi skulle hamna på 8,5 miljarder som grundplan, då hade vi inte satt det som tak."

Är det uteslutet att ni hamnar på 8,5 miljarder?

"Man ska inte utesluta något här i livet, men detta intervall är vår bästa bedömning nu", säger han.

Han förklarar att det är alla variabler sammantaget, inklusive kunders lanseringsplaner, som har gjort att prognosen kunnat preciseras.

På frågan om Samsung ingår i bolagets prognos svarar Jörgen Lantto:

"Det tänker jag inte kommentera. Samsung är en del av vår adresserbara marknad och det finns ingenting som säger att vi inte kan ha Samsung som kund. Men det får framtiden utvisa."

Han upprepar tidigare budskap om att marknaden är stor nog, med eller utan Samsung.

"Vi kan möta våra mål och prognoser med eller utan Samsung. Skulle vi ha Samsung skulle det påverka vår business positivt", säger han.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -