Fler dosor från Swedish Match

Rapport Tobaksbolaget överträffade vinstförväntningarna i årets andra kvartal. Samtidigt minskade förlusten i den amerikanska snussatsningen.

Swedish Match redovisar ett rörelseresultat på 1.061 miljoner kronor för det andra kvartalet 2016. Analytikerna hade räknat med ett resultat på 1.028 miljoner kronor, enligt SME Direkt.

Före skatt blev resultatet 971 miljoner kronor. Här väntade sig analytikerna 923 miljoner kronor. Siffrorna inkluderar en resultatandel från det delägda bolaget STG.

Nettoomsättningen, exklusive tobaksskatt, blev 3.920 miljoner kronor. Här hade analytikerna räknat med 3.728 miljoner.

Nettoomsättningen för Snus och moist snuff ökade med 5 procent i det andra kvartalet och i lokala valutor var uppgången 7 procent. Rörelseresultatet för Snus och moist snuff ökade främst till följd av starkare volymer på samtliga marknader.

I Skandinavien växte både den svenska och norska marknaden under kvartalet och Swedish Match bedömer att den underliggande totalmarknaden i Skandinavien ökade med 5 procent. I Sverige var marknadstillväxten lägre under det andra kvartalet än under det första.

Leveransvolymerna, mätt i antal dosor, ökade med mer än 6 procent, positivt påverkade av kalendereffekter, och de underliggande volymerna bedöms ha ökat med 3 procent.

För snus i USA fortsatte nettoomsättningen att öka till följd av en kombination av ökade volymer och högre pris. Rörelseförlusten i amerikanska dollar minskade till följd av förbättrad bruttovinst.

Swedish Match bedömer nu att det genomsnittliga försäljningspriset per dosa i bolagets skandinaviska snusverksamhet 2016 kommer att vara i stort sett i linje med 2015. Tidigare utsikter var att snittpriset per dosa väntades minska något 2016 jämfört med 2015.

I Skandinavien förväntas kostnader relaterade till marknadsinitiativ att vara högre än under föregående år. För bolagets verksamhet för moist snuff i USA, förväntas att högre priser mer än kompenserar för negativa mixeffekter under året.

För helåret 2016 förväntar sig bolaget att konsumtionen av snus i Skandinavien och moist snuff i USA kommer att öka, mätt i antal dosor. I Skandinavien bedöms marknaden fortsätta att växa under den andra halvan av året om än i en långsammare takt jämfört med första halvåret, i huvudsak till följd av lägre tillväxt på den svenska marknaden.

"Timing- och kalendereffekter har påverkat tillväxten för Swedish Match leverensvolymer i Skandinavien positivt under det första halvåret. Under den andra halvan av året kan timing- och kalendereffekter påverka volymtillväxten negativt", skriver Swedish Match.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -