SAF-Hollands tillväxtplaner: ”Logiskt för alla inblandade”

Cision Promoted Svenska Haldex rusade under fredagen när SAF-Holland offentliggjorde sitt bud. Efter det har budet kallats fientligt, trots att premien är högre än snittet på förvärv inom sektorn i Sverige de senaste åren.

”Vi har gjort vår hemläxa.”, säger SAF-Hollands vd Detlef Borghardt på besök i Stockholm.

I centrala Stockholm tar Detlef Boghardt emot. Han är på besök i staden för att personligen möta den svenska mediekåren efter fredagens offentliggörande av kontantbudet på bromstillverkaren Haldex. Roadshowen går efter måndagen vidare till London.

”Jag är på Europaturné.”, säger vd:n med ett leende i möteslokalen där journalistbesöken duggat tätt under dagen.

Samarbetet mellan tyska tillverkaren och leverantören SAF-Holland och Landskronabaserade Haldex har pågått sedan innan år 2000, då Detlef Borghardt tillträdde som vd för koncernen.

Haldex globalt erkända bromsar har väl kompletterat utbudet av chassisystem och originaldelar till lastbilar, bussar och tyngre passagerarfordon som SAF-Holland erbjuder sina kunder.

Bland produkterna ingår axel- och fjädringssystem, vändskivor, kingpins och landningsställ.

Med Haldex bromsprodukter i sortimentet skulle SAF-Holland kunna erbjuda ett unikt utbud i branschen.

”Några av våra största kunder har gett oss en stor tumme upp på förvärvsplanen av Haldex. All feedback indikerar att en sammanslagning vore mycket attraktivt för dem.”

Budnivån över snittet

I den svenska analytikerkåren har ord som ”snålt”, ”finns inte på världskartan” och ”fientligt” frekvent använts om SAF-Hollands bud efter fredagens nyhet. Men när vd:n får frågan hur han ställer sig till epiteten berättar han om de två värderingsuträkningar man har använt sig av för att nå ett generöst pris för aktierna.

För det första tog man fram historiken för de förvärv som genomförts i Sverige inom sektorn under de senaste åren. Där räknade man ut att budgivaren hade erbjudit en summa på 20 procent över tre månaders-snittet på aktiekursen. I samtliga fall gick förvärvet igenom med det budet och budgivaren förvärvade minst 90 procent av aktierna.

”Vårt bud är på en dryg 27-procentig premium.”, förklarar Detlef Borghardt. ”Jag har hört invändningarna om att det bara är knappt 11 procent över aktiekursen för fredagens handel, då vi la budet, men det kan vi inte räkna på. Vi har gjort en historisk genomgång för att nå ett attraktivt bud.”

Men fredagens rusning i Haldex aktie, som innan budet handlades för 85 kronor och på fredagen stannade nära 109 kronors nivån, leder in på nästa värderingsuträkning SAF-Holland genomförde. Genom att utgå från Haldex rörelsevärde, vilket inkluderar skulderna samt marknadsvärdet för aktierna, räknade man ut att multipeln landar på 12,9 med budnivån om 94,42 kronor per aktie. Det är flera snäpp över multipeln för Haldex konkurrenter, inklusive SAF-Holland, som snarare handlas kring 7,7.

”Den höjda aktiekursen kring 109 kronor resulterar i en multipel på 14,9. Det är nästan dubbelt så högst som jämnstora aktörer.”

Med bakgrund av uträkningarna är Detlef Borghardt därför inte övertygad om att det är SAF-Holland som undervärderat Haldex medan marknaden prissatt korrekt. Tvärtom fortsätter han att understryka det attraktiva budet givet uträkningarna och pekar på typisk spekulation som anledning till kursrusningen.

”Det är ren spekulation och helt normalt. Så ser det vanligtvis ut när ett bud läggs fram, samma dag sticker aktien iväg ordentligt.”

”Hoppas de stannar”

Redan under presskonferensen i fredags fick vd:n frågan om huruvida några jobb eller fabriker var i fara med en eventuell sammanslagning. Detlef Borghardt svarade då som nu att inga planer finns på att skära ner på verksamheter. Tvärtom är förvärvet ett steg för tillväxt och eventuella kostnadsreduceringar har inte drivit fram beslutet om förvärv.

”Det här är en tillväxthistoria. Oftast finns en oro att förändringar innebär något negativt, framförallt för den part som blir uppköpt, men det finns inte med i vår plan. Tvärtom hoppas vi att alla Haldex anställda vill stanna med oss. Vi uppskattar deras expertis, ledning och nyckelkompetens.”

Och fördelarna med sammanslagningen är många och ömsesidiga, enligt vd:n. Medan Haldex är framgångsrika i Indien och på den Nordamerikanska marknaden är SAF-Holland tyngst i Europa, Mellanöstern, Afrika och Australien. Haldex har i dag få möjligheter att balansera upp en nedgång i den viktiga Nordamerikanska marknaden, som just nu har stött på många hinder och tappat snabbt, men skulle tillsammans med SAF-Holland få en stabilitet över samtliga viktiga marknader globalt.

Dessutom önskar kunderna att få kommunicera med så få leverantörer som möjligt; med en sammanslagning skulle koncernen kunna erbjuda paketaffärer på upp till fyra eller fem produkter till samma kund, istället för dagens mer vanliga en, två eller tre.

Men, med respekt för Haldex styrelse och ledning skjuter Detlef Borghardt frågan ”är du övertygad om att erbjudandet accepteras?” ifrån sig.

”Det är inte min roll att pressa dem och hävda att de kommer att acceptera budet. De har ett viktigt beslut att ta och behöver tid på sig för att utvärdera vårt erbjudande.”

SAF-Holland omsatte, under 2015, drygt 1 miljard euro (9,4 miljarder kronor) och har 3100 anställda. Koncernen är en av världens största aktör inom sin sektor och är en sammanslagning av tyska SAF och nederländska Holland sedan sent 2006.

Haldex styrelse har preliminärt meddelat att svar på budet ges 12 augusti. Aktien inleder med ett tapp under tisdagen och handlas för 107:75 kronor vid lunchtid, vilket motsvarar ett börsvärde på 4,6 miljarder kronor.

/Emelie Lundgren

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -