Försäljningsfokus för Oasmia

Cision Promoted En något ökad förlust i Oasmia Pharmaceuticals fjärde kvartal redovisades i förra veckan. Fokus är på kommande försäljning samtidigt som bolaget har pågående partnerdiskussioner för plattformen XR17.

”Plattformen löser ett erkänt stort problem inom industrin.”, säger Oasmias styrelseordförande Julian Aleksov och får medhåll av vice vd Anders Blom.

När de goda nyheterna kom om godkännandet av Paclical i Ryssland hoppades marknaden på snabba pengar till läkemedelsbolaget Oasmia Pharmaceuticals kassa. Men verklighetens kvarnar maler långsammare än människans förhoppningar. Läkemedlet för behandling av äggstockscancer säljs till landets sjukhusdistrikt, att jämföra med svenska landsting, som köper in halv- eller helårsvis till sina lager. När Paclical äntrade det ryska försäkringssystemet i februari i år var det många distrikt som nyligen genomfört sin upphandling för del av innevarande år. Först när lagren sinar kan Paclical beställas. Oasmias produkt kan ges i 40 procent högre dos än föregångaren och ger därmed en dokumenterat bättre patientnytta.

”Inom biotech är branschen upplagd så att bolag utan annan intäktskälla går med förlust till dess en lansering eller uppköp kan genomföras. Därför är det så viktigt att titta på potential och genomförbarhet när man utformar sina projekt.”, säger Julian Aleksov.

Marknadspotentialen för Ryssland i kombination med OSS länderna är stor nog för bolaget att bli cash positive med Paclical. Det finns ingen direkt konkurrent i landet och den ryska marknaden växer, mer än i många andra världsdelar då tillväxtmarknaderna ökar i snabbare takt.  

Gällande marknadens förhoppningar och verklighetens förutsättningar är Anders Blom något självkritisk.

”Vi kanske borde varit tydligare med vår kommunikation om tidsramen och hur inköpsprocessen ser ut, men det kan vara svårt att gå in i detalj när man kommunicerar till marknad.”

Bud på liknande bolag

Ett annat potentiellt intäktsben är bolagets drug delivery-plattform XR17 som validerades tidigare i år. I sista veckan i maj berättade bolaget om diskussioner kring avsiktsförklaringar om att licensera ut XR17 till läkemedelsbolag utanför cytostatikaområdet. Problemen med att ta fram vattenlösliga formuleringar i läkemedelsindustrin är erkänt och utbrett, vilket XR17 kan råda bot på.

”Utvecklingen har tagit många år, men med de humandata vi har kommunicerat är vi närmare än tidigare att erbjuda XR17 till andra läkemedelsaktörer. Förhoppningen är att få klartecken för utlicensiering under året. Vi jobbar mycket aktivt med det.”, säger Anders Blom. ”Vi har fördjupat samtal med ett antal potentiella partners om utlicensiering såväl som med bolagets produktkandidater med fokus på Paclical®/Apealea®. I linje med tidigare avtal ser vi framför oss avtal som innehåller både större delbetalningar i samband med kontraktens ingående och när särskilda händelser inträffar i kombination med framtida royalties.”

Att intresset ökat för verksamhet som Oasmia arbetar med bekräftades nyligen  genom ett bud på en liknande bolag inom branschen. Irlandsbaserade Jazz Pharmaceuticals la ett bud på amerikanska Celator som i och med budet har ökat sitt marknadsvärde med 20 gånger jämfört med mars tidigare i år. Budsumman är 1,5 miljarder dollar eller 12 miljarder kronor. Celator är, likt Oasmia, ett mindre läkemedelsutvecklande bolag som arbetar med en innovativ drug delivery-plattform och deras första produkt är framtagen för att förbättra behandlingen av blodcancer.

För Oasmia är det upphandlingarna och försäljningen i Ryssland samt respons från myndigheter om marknadsgodkännande som är i fokus. I februari i år lämnade bolaget in ansökningar för marknadsgodkännande av Apealea (Paclical) i Europa. Som tidigare nämnts beräknas myndigheterna återkomma med besked i slutet av året.

Kvartalet i siffror

På grund av en ökad produktion och kliniska kostnader steg Oasmias förlust från -30 miljoner till -33 miljoner i det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal. Efter att Paclical i början av året har ”kommit in i systemet” i Ryssland, som VD Mikael Asp benämner det, behöver bolaget fylla på sina lager med sin produkt Paclical. Det är en vattenlöslig nanoteknologisk formulering av paklitaxel, en av de mest välanvända anticancersubstanserna i världen och en komponent i standardbehandlingen av äggstockscancer.

”Kostnadsökningen i det fjärde kvartalet är marginell jämfört med de senaste tre-fyra åren.”, säger vice vd Anders Blom.

”Och sett till den genomsnittliga kostnadsmassan i branschen ligger vi i absoluta toppklass.”, fyller Julian Aleksov i. ”Vi utökar vår organisation, går runt på 80 anställda, utvecklar flera produktkandidater och kliniska studier samtidigt.”

/Emelie Lundgren


Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -