Lauritz.com till First North: "Söker privatsparare"

Cision Promoted Teckningsperioden för auktionshuset Lauritz.com är inledd inför börsnoteringen i juni. Det gör bolaget till det först noterade i sitt slag i Skandinavien.

”Lauritz är folkets auktionshus. Visionen är att demokratisera processen.”, säger styrelseordförande Bengt Sundström.

På 15 år har det Köpenhamnsbaserade auktionshuset online, Lauritz.com, gått från nystart till miljardomsättning. Bolaget var ett av de första att konvertera till den digitala trenden i slutet av 1999 när de flesta precis hade börjat upptäcka det där Internet. I slutet av 90-talet köpte styrelseordförande Bengt Sundström Köpenhamns klassiska Lauritz Christensen Auktioner, anno 1885, och lanserade vid millennieskiftet Lauritz.com. Efter en ackumulerad årlig tillväxt på 30 procent sedan dess är det dags, enligt styrelseordföranden, att ta nästa steg.

”Med emissionsvolymen ska vi stärka kapitalbasen, fylla på kassan för ytterligare potentiella förvärv samt betala av det på obligationslån vi tog för att köpa Stockholms auktionsverk.”

Det hör inte till vanligheterna med börsnoterade auktionshus. Jätten Sothebys är noterat i USA, liksom det mer vardagliga e-Bay, och i Skandinavien återfinns starkt nischade bolag som exempelvis genomför bilauktioner. Men Lauritz.com blir det första allmänna auktionshuset att gå till börsen.

”En medveten satsning från vår sida är att ha en nära dialog med våra kunder. Därför ser vi gärna att befintliga kunder, privat- och småsparare går in i vår emission. Genom att erbjuda teckning via Avanza, Nordnet och SEB är det lättare att nå ut till just småspararen och inte överlåta allt till den stora institutionen.”, säger Bengt Sundström.

”Behöver inte vara så förnämt”

Bengt Sundström kommer från den traditionella delen av branschen med auktionshus. Det förknippas vanligtvis med dyra, prestigefyllda säljobjekt och en high end-livsstil. Som verksam i branschen ansåg Bengt Sundström att det måste finnas enklare och smidigare sätt att delta i auktioner än på rådande förutsättningar. Lauritz.com är nischat mot en mittemellan-prisklass, där det är som mest vanligt att ”vanligt folk”, som Bengt Sundström kallar det, har både råd och resurser att köpa eller sälja en vara. De flesta sålda varor faller inom prisklassen 1000 till 50 000 kronor.

”Visionen från början med Lauritz var att demokratisera auktionerna. Det behöver inte vara så fint och förnämt alltihop, det ska tvärtom kunna inkludera vem som helst som är intresserad.”

Erbjudandet förväntas bli fulltecknat efter att ett stort intresse visats för Lauritz notering. Grundpelarna Bure och Catella har förbundit sig att teckna 10 respektive 7,5 procent medan resterande andel är öppen för allmänheten. Bengt Sundström hoppas på stort genomslag i Danmark och Sverige, där bolaget är som störst.

Lauritz har cirka 2,5 miljoner kunder och säljer i snitt 1500 varor per dag. Det innebär två avslutade auktioner i minuten, dygnet runt, såväl vardagar som helger. Intäktsmodellen baseras på en provision per avslutat köp. Lauritz tar 15 procent, inklusive moms, av säljaren och 20 procent, inklusive moms, av köparen. I processen ingår värdering av bolagets experter samt transport till köparens leveransadress.

E-handeln banar vägen

De senaste åren har Lauritz, både genom förvärv och organisk tillväxt, sett en god tillväxttakt och efterfrågan på auktionshuset. Detta kan bolaget tacka e-handelns explosionsartade expansion för. Hälften av alla köp genomförs genom smartphones och det är just tillgängligheten och bekvämligheten som Bengt Sundström menar ligger bakom framgångarna.

”Du står på busshållplatsen eller sitter på tunnelbanan och kan genom din telefon gå in på Lauritz.com och genomföra ditt köp. En regnig dag i sommarstugan är det enkelt att surfa in via mobilen och trycka hem din soffa, som levereras till din dörr. Det är så enkelt.”

På konkurrensfronten kan, teoretiskt, vem som helst som genomför begagnade onlineauktioner räknas som en konkurrent. Det inkluderar aktörer som Blocket, Tradera, e-Bay såväl som high end-husen. Men eftersom de traditionella auktionshusen främst säljer det dyra och prestigefulla, medan onlinetjänsterna fokuserar på det billiga och vardagliga, känner inte Lauritz.com av en direkt konkurrerande aktör på deras nischområde.

”Det man har mycket av hemma och som man byter ut regelbundet, det är vår främsta köp & sälj-kategori. Det kan vara designermöbler eller moderna klassiker som Bruno Mattson, Arne Jacobsen och allt vad de heter. Men där är vi rätt ensamma.”, säger Bengt Sundström.

Emelie Lundgren

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -