Detaljhandeln svag

Makro Den svaga försäljningstillväxten i april förklaras av att dagligvaruhandeln mötte mycket starka försäljningstal från föregående år då påsken inföll i april istället för i mars.

Försäljningsvolymen i detaljhandeln, i fasta priser och kalenderkorrigerad, ökade totalt med 1,7 procent i april, jämfört med samma månad 2015.

Det visar statistik från SCB och HUI Research.

Enligt SME Direkts prognosenkät väntades försäljningen ha ökat med 2,6 procent.

Dagligvaruhandeln minskade med 1,4 procent medan sällanköpsvaruhandeln steg med 3,7 procent.

Jämfört med föregående månad var försäljningen oförändrad i april.

HUI skriver i en kommentar att den svaga försäljningstillväxten under april månad i hög grad förklaras av att dagligvaruhandeln mötte mycket starka försäljningstal från föregående år då påsken inföll i april medan den i år inföll i mars.

Analyseras mars och april tillsammans undkommer man påskeffekten och dagligvaruhandelns tillväxt landar då på 2,6 procent i löpande priser och 0,8 procent i volym.

Sällanköpsvaruhandeln gick bättre och bland delbranscherna noterade de tyngsta kapitalbranscherna möbelhandeln och bygghandeln de starkaste försäljningsökningarna.

"Trenden att satsa på hus och hem står fortsatt stark, inte minst med draghjälp av den starka bostadsmarknaden. Skattehöjningar, sänkningen av ROT-avdraget och införandet av amorteringskrav den första juni kommer dock sannolikt att förändra bilden framöver", skriver HUI.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -