Kinesiska Lenovo redovisar en lägre vinst än analytiker väntat sig för det första kvartalet, efter att PC-marknaden fortsatt att krympa och bolagets försök att återuppliva Motorolas smartphoneförsäljning inte burit önskad frukt.
Det rapporterar Bloomberg News.
Resultatet blev 180 miljoner dollar i det första kvartalet, att jämföra med de 185 miljoner dollar som väntades av analytiker. Försäljningen minskade samtidigt med 19 procent från samma kvartal i fjol.
Lenovo har försökt blåsa nytt liv i Motorolas smartphoneförsäljning sedan köpet av Motorola Mobility i början av 2014, men märket har fortsatt att tappa marknadsandelar i Kina samtidigt som tillväxten på marknaden som helhet börjat sakta in.
Efter att ha halkat ur topp 5-listan bland smartphonetillverkarna globalt har Lenovo försökt med kostnadsminskningar för att förbättra lönsamheten i mobilverksamheten, som enligt planerna skulle efterträda den stagnerande pc-verksamheten som tillväxtmotor.
"Det kommer att krävas mer än kostnadsbesparingar för att få till någon fundamental vändning i smartphoneenheten", kommenterade Morgan Stanley-analytikern Grace Chen i en rapport som refereras av Bloomberg.
Aktien har sedan våren 2015 rört sig stadigt lägre, och bara sedan årsskiftet i år har kursen fallit 37 procent.