Köpläge efter rapportmiss

Aktieanalys Ett av världens största nöjeskonglomerat har förutsättningar att överraska på sikt.

Aktien föll kraftigt efter den senaste kvartalsrapporten, trots att amerikanska Walt Disney ökade försäljningen med 4 procent och rörelseresultatet med 10 procent under senaste kvartalet. Att bolaget missade förväntningarna både på vinsten och försäljningen var första gången på fem år.

Walt Disney är ett av världens största nöjeskonglomerat som till stor del verkar under det egna varumärket Disney och arbetar med kompletterande verksamhet som tv-kanalerna ESPN och ABC, samt studioproduktion. Bolaget är ledande på flera av sina segment och levererar svårkopierade tittarupplevelser.

Varumärket är av absolut världsklass, det är eftertraktat av barn och inte minst av väl accepterat av de betalande föräldrarna. Bolaget har varit vinnare när hushållens disponibla inkomster ökat de senaste åren i spåren av låga räntor och sänkta energipriser.

Verksamheten fördelar sig på fyra intäktsområden: Media (43 procent), nöjesparker (29), studioproduktion (17) och konsumentprodukter & interaktiv media (11).

Studioproduktion växer så det knakar med en tillväxt på 22 procent i senaste kvartalet. Värt att notera är att den är svängig med en hög omsättning goda år (som innevarande). Bolaget har medvind via senaste Star Wars-filmen och nya "Captain America: Civil War"-filmen.

Disney har de senaste åren genomfört flera strategiska och lönsamma förvärv: Pixar Studios, Marvel och nu senast Lucasfilm (med rättigheterna till framtida Star Wars- och Indian Jones-filmer). Bolaget har varit duktigt på att kapitalisera på filmkaraktärer, det vill säga produkter knutna till karaktärer i filmerna som genererar sidoinkomster.

Nöjesparkerna växer näst snabbast med en tillväxt på 4 procent. Intäktsområdet har återhämtat sig starkt från recessionen efter finanskrisen. I juni öppnar bolaget Disneyland Shanghai, vilket bör ge ytterligare fart till ökade intäkterna på sikt. Värt att notera är att rörelseresultat ökade mer än intäkterna (10), trots att bolaget tagit betydande öppningskostnader för Disneyland Shanghai. Disneys nöjesparker är nästan omöjligt att replikera för konkurrenter.

Konsumentprodukter & interaktiv media hade ett svagare kvartal med negativ tillväxt på 2 procent. Nedgången förklaras av en stark amerikansk dollar och minskade intäkter för spelet Disney Infinity.

Bolaget har avslutat den egna spelutvecklingen och ska uteslutande jobba med utlicensiering av spel. Under kvartalet togs en engångskostnad på 1,2 miljarder kronor, vilket överraskade marknaden. Ledningen tror att det kommer att skapa bättre lönsamhet på sikt. Ett kvitto på det är att spelet Star Wars Battlefront varit en stor framgång.

Mediesegmentet, som är bolagets största, hade ingen tillväxt under kvartalet. Till stor del berodde det på färre sändningar av collegefotboll som i sin tur minskade intresset för annonsintäkter jämfört med samma period förra året.

Sportkanalen ESPN är kronjuvelen i mediesegment. ESPN har ensamrätt inom både NFL, NBL, basket och collegefotboll. Annonsintäkterna är höga och stabila och dessutom har ESPN de högsta abonnemangsavgifterna i branschen med kunder som är relativt prisokänsliga. ESPN har stor fördel vid omförhandlingar av befintliga programrättigheter då kanalen är klart lönsammaste och störta aktören.

De minsta tittarna fångar Disney upp i sina barnkanaler. Här är lönsamheten hög eftersom det till stor del är egenproducerat material som visas.

Marknadens prognos enligt databasen Factset är att Disney ska göra en vinst på 5,82 dollar per aktie i år och 6,22 dollar per aktie under 2017. Det motsvarar en årlig vinsttillväxt på 13 respektive 6,8 procent. Bolaget väntas öka intäkterna med 7,5 procent och rörelsemarginalen spås stiga till 30,8 procent från fjolårets 30,5. Värt att notera är att ledningen inte ger några vinstprognoser.

Trots att bolaget genomfört en del förvärv senaste åren är inte skuldsättningen utmanande och bolaget har ratingen A+. Med ett stabilt kassaflöde finns utrymme för ytterligare förvärv och fortsatt utdelning. Disneys utdelning är blygsam och motsvarar en direktavkastning kring 1,4 procent för 2016.

I dagsläget handlas aktien till p/e 17,5 på årets vinstprognos och 16,4 för 2017. P/e-talsvärderingen är inte låg men stabiliteten i verksamheten, samt att vi talar om ett starkt varumärke, gör att Disney bör ha en premiumvärdering.

Visst finns det orosmoln. En starkare dollar är en och hushållens konsumtion en annan. Kommande filmlanseringar måste lyckas om tillväxten ska upprätthållas inom segmentet studioproduktion. Det ska inte heller uteslutas att landskapet för betalmedia förändras i allt snabbare takt som kan påverkar annonseringsviljan och abonnemang negativt.

Det senaste nedgången i aktien kan dock vara en attraktiv inkörsport för investerare med en långsiktig investeringshorisont.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Walt Disney Köp 101,71 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -