Snusjätten Swedish Match har fått en bättre start på 2016 än vad som förväntades. Bolagets försäljning i det första kvartalet ökade med 7 procent räknat i lokala valutor understött av en bra försäljning av såväl snus som cigarrer.
Snusmarknaden i Skandinavien var starkare under inledningen av 2016 än för ett år sedan då en rejäl skattehöjning ledde till en stor hamstringseffekt före årsskiftet. I år höjdes skatten knappt alls så marknadsläget var mer normalt.
Swedish Match tappade sammantaget -0,6 procentenheters marknadsandel i Sverige men på en större marknad var ändå bolagets volymer klart högre. Utvecklingen i Norge var mer uttalat negativ då marknadsandelen föll till 54,5 procent från 58,3 för ett år sedan.
Att bolaget tappar marknadsandelar inom snus i Skandinavien är en trend som pågått de senaste åren. Lågprisaktörer har kommit in på marknaden i snabb takt och med de höga priser som råder på snus har många kunder varit villiga att byta ned sig från sina dyrare gamla favoriter.
På premiumsnuser är Swedish Match fortfarande ohotad etta med över 90 procent av marknaden i Sverige. Premiummärkena tappar dock stadigt andelar och de har idag inte ens har halva marknaden räknat i volym. Swedish Match har därför jobbat hårt för att även stärka sin ställning på lågprissnuser.
Tappet i volymandelar i Sverige har också bromsat in sedan 2013 och andelen har sedan dess hållit sig i trakterna av 70 procent. I Norge är läget jobbigare och där kämpar Swedish Match fortfarande för att få stopp på andelstappet.
Totalt sett växer fortfarande snusmarknaden i Skandinavien vilket lättar något på trycket för Swedish Match. Förhoppningen finns att med en stabiliserad marknadsandel ska bolaget någon gång i framtiden kunna höja priserna igen. Det gjordes regelbundet förr om åren men i dagens marknadsläge är det snudd på omöjligt.
Utan prishöjningar och med betydligt hårdare konkurrens om kunderna har Swedish Match marginaler tryckts tillbaka. Lönsamheten inom snusverksamheten tyngs även av en satsning på att lansera svenskt snus i USA. Swedish Match är redan idag tredje största aktör i USA när det gäller amerikanskt snus men vid sidan om sina amerikanska märken har även svenska General lanserats.
Satsningen tillför än så länge bara stora kostnader men förlusterna minskar i takt med att försäljningsvolymerna ökar. Lägre förluster utanför Skandinavien var också en starkt bidragande orsak till att affärsområdet Snus presterade betydligt bättre än väntat i det första kvartalet. Vd Lars Dahlgren flaggar för att kostnaderna har varit ovanligt låga under första kvartalet men han säger samtidigt att förlusten utanför Skandinavien kommer att bli betydligt lägre i år än i fjol.
Affärsområdet Övriga tobaksprodukter överraskade inte lika positivt i det första kvartalet, men förbättrade ändå omsättning och resultat jämfört med i fjol. Försäljningen av cigarrer i USA ökade med 10 procent räknat i volym och till skillnad från inom snus så är Swedish Match en lågprisvinnare på cigarrer i USA. Bolaget stärkte sina marknadsandelar under första kvartalet.
Med drygt 35 procent av omsättningen genererad i USA blir Swedish Match känsligt för dollarkursens förändringar. Fjolåret påverkades kraftigt positivt av valutaeffekter men de kommer inte att ge samma skjuts åt siffrorna i år. Under första kvartalet var påverkan från valutor sammantaget svagt negativ.
Swedish Match väntas i år rapportera en dryg procents högre omsättning än i fjol. Den underliggande rörelsemarginalen väntas backa något, främst på grund av lägre resultatbidrag från det samägda bolaget STG där Swedish Match minskat sin ägarandel i samband med att bolaget börsnoterades i början av året.
Reavinsten från den försäljningen lyfter resultatet i år. Snittprognosen ligger på 17,97 kronor per aktie. I gengäld väntas resultatet falla tillbaka nästa år till 15,49 kronor per aktie. Prognoserna innebär p/e-tal på 14,7 respektive 17,0. Det är inte direkt lågt men estimaten lär petas upp en bit efter den starka starten på året.
Återköp av aktier är något som Swedish Match konsekvent ägnat sig åt under sina 30 år på börsen. Det har bidragit till att höja vinsttillväxten per aktie vilket i sin tur även lyfter kursen då p/e-talen på aktierna trycks nedåt i snabbare takt. Ovanpå återköp av aktier har bolaget även skiftat ut en hel del kapital till sina ägare.
Så sent som för några dagar sedan drogs utdelningen för fjolåret som totalt summerade till 20 kronor per aktie. Vid tillfället motsvarade det en direktavkastning på över 7 procent. Prognoserna för de närmaste åren ger direktavkastningar på 3,2 respektive 3,4 procent.
Swedish Match själv räknar med fortsatt hård konkurrens på såväl snus i Skandinavien som cigarrer i USA. Marknaderna väntas dock fortsätta växa och bolaget är fokuserat på att slå vakt om sina marknadsandelar. I USA kommer avgifter att införas på cigarrförsäljning i år vilket påverkar negativt.
I USA väntar Swedish Match också fortfarande på besked om huruvida General-snusen får förses med lite mildare varningstexter än de som finns på andra rökfria tobaksprodukter i landet. Det är ett besked som är viktigt för produktens framtid och som dragit ut rejält på tiden.
Det är fortsättningsvis den låga konjunkturkänsligheten, bolagets finansiella stabilitet och de pålitliga utdelningarna som är främsta köpargumenten för Swedish Match-aktien.
Tillväxtutsikterna är inte jätteupphetsande men på en nervös börs är Match-aktien ett klassiskt defensivt val och som sådant tycker vi fortfarande att den förtjänar en plats i en bredare portfölj. Vi behåller vår köprekommendation.