Enligt SME Direkts färska snittsammanställning av fem analytikers prognoser kommer Fingerprint Cards kraftiga försäljningstillväxt i år på drygt 150 procent normaliseras till en nivå kring 4 procent under helåren 2017 och 2018.
Samtidigt spår analytikerna sammantaget att resultatet toppar i år, för att sedan gå sjunka 2017 och 2018. Spannet i analytikernas prognoser är emellertid stort. Intäktsestimaten för 2018 sträcker sig mellan 3,3 och 10,7 miljarder kronor och estimaten för rörelseresultatet löper mellan 0,5 och 3,8 miljarder kronor, enligt SME Direkt.
När Nyhetsbyrån Direkt träffade Fingerprint Cards i samband med MWC-mässan i Barcelona i februari i år hade de finansiella målen ännu inte bestämts, men vd Jörgen Lantto resonerade lite kring vilka mål-kategorier som var intressanta.
"Självklart är tillväxt en av de viktiga frågorna. Möjliga andra frågor är marknadsandel och marginaler", sade han då på frågan om det kan bli fråga om tillväxt-, marginal- och/eller utdelningsmål.
Fingerprint Cards aktuella prognos för 2016 är att intäkterna väntas uppgå till 7,0-8,5 miljarder kronor (baserat på en dollarkurs om 8:30 kronor).
Bolaget har också en prognos om att rörelsemarginalen under 2016 väntas överstiga rörelsemarginalen under andra halvåret 2015, då den uppgick till 37 procent.
Den tidigare kommunicerade synen på bruttomarginalen är att den uthålligt ska kunna ligga på 40-45 procent.
FPC:s prognos vad gäller marknadsandelen är att den ska öka till 55-70 procent av den adresserbara marknaden (exklusive Apple), jämfört med en andel på 45 procent 2015.