Osäkra utsikter i Gränges

Aktieanalys Kinaoron slog hårt emot Gränges under delar av fjolåret men sedan hösten har aktien letat sig högre. Ledningen är positiv till framtiden men vi är mer osäkra.

 

Aluminiumvalsaren Gränges har sedan i höstas stått emot börsnedgången bra och från bottennoteringen i slutet av augusti har kursen stigit närmare 40 procent. Marknaden var snabb med att diskontera oron i Kina men sedan läget stabiliserats har aktien tagit tillbaka förlorad mark. Men riskerna i den kinesiska ekonomin kvarstår.

Närmare 90 procent av bolagets kunder finns inom fordonsindustrin och främst bland tillverkare av personbilar. För dem var 2015 ett rekordår globalt sett och det har såklart påverkat Gränges positivt.

Personbilstillverkarna använder sig av valsad aluminium bland annat i kylare och värmeaggregat. Närmare hälften av volymerna går på export till Asien, där Kina är den överlägset största marknaden. Gränges är ledande globalt med en marknadsandel på cirka 20 procent.

Hela 95 procent av försäljningen sker utan för Sverige och Gränges har i stor utsträckning gynnats av den svaga utvecklingen för den svenska kronan. Samtidigt har förändringar i aluminiumpriset haft eb viss begränsade effekt på den fördelen.

Trots bitvis nervös kursutveckling blev 2015 resultatmässigt ett rekordår. Oron för den minskade ekonomiska aktiviteten i Kina var dock befogad och i tredje kvartalet minskade försäljningsvolymerna i Asien med 8 procent. Volymtappet fortgick in i fjärde kvartalet som var 7 procent svagare i än samma period året innan.

Kinesiska myndigheter har under hösten lanserat en rad åtgärder för att få fart på konsumtionen och ekonomin igen. Ett för Gränges viktigt incitament var beslutet om sänkt skatt på småbilar – vilket även under 2016 väntas gynna försäljningen.

Trots konjunkturoron ökade landets bilproduktion med 8 procent under fjärde kvartalet. Risken finns dock att skattelättnaden bara leder till en kortsiktig knuff som inte består särskilt långt in på det nya året.

Framgångarna i Europa samt Nord- och Sydamerika har det inte varit någon hejd på. I fjärde kvartalet ökade försäljningsvolymerna med tvåsiffriga procentsatser i regionerna. Störst var volymökningen i Nord- och Sydamerika där den steg med 15 procent jämfört med samma period 2014. Den stora ökningen korrelerar mycket väl med försäljningen av personbilar som slagit nya rekord. Men i fjärde kvartalet syntes en viss försvagning av nybilsproduktionen.

På det hela taget steg Gränges försäljningsvolymer med 2,5 procent under 2015 och rörelseresultatet blev 28 procent starkare än året innan. Vinstförbättringen, ett starkt kassaflöde samt kortare kredittider bland kunderna i Kina har fått ner skuldsättningsgraden (nettoskuld/ebitda) till 0,4. Det är långt under målsättningen om en skuldsättningsrelation kring 1-2.

Ledningen föreslår bland annat därför en ökad utdelning till 2 kronor per aktie, vilket motsvarar en direktavkastning på drygt 3 procent och 40 procent av nettovinsten.

Volymtillväxten på drygt 3 procent i sista kvartalet motsvarar också vad bolaget förväntar sig att den underliggande fordonsmarknaden ska växa med under 2016. I först kvartalet 2016 tros tillväxten i Asien vara fortsatt trög men på helårsbasis antas försäljningen öka med 4 procent.

För Europa samt Nord- och Sydamerika ligger förväntningarna stadigt vid 2 procents ökning över hela året, detta enligt HIS Automotives spådomar om tillverkningen av lätta fordon.

Gränges har en total produktionskapacitet om 220 000 ton årligen och utnyttjar cirka 75 procent av den kapaciteten idag. Men skulle produktionen behövas öka ytterligare har bolaget goda finansiella förutsättningar att göra så.

Det finns ett läger som tror på en snabb återhämtning i den kinesiska ekonomin och till dem hör Gränges ledning. Men i många tillverkande sektorer råder stor överproduktion och prispress är något som i allra högsta grad gäller för aktörer med kopplingar till bilindustrin. I hur stor utsträckning det påverkar Gränges är inte helt solklart.

För köparna av bolagets aluminiumprodukter är kvalitet och leveranskapacitet två viktiga punkter och vår uppfattning är att Gränges möter den konkurrens väl. Men risken finns att någon av kunderna drar åt kranarna och väljer billigare leverantörer av sämre kvalitet för att spara pengar.

Enligt SME Direkts sammanställning av analytikernas prognoser väntas en minskning av försäljningsintäkterna på knappt 2 procent i år. Däremot väntas rörelseresultatet stiga med knappt 7 procent, vilket indikerar förväntningar om högre lönsamhet än under fjolåret. Det mynnar ut i  ett nettoresultat på 427 Mkr, vilket ger en värdering på p/e 11 för det innevarande året.

De stora trender som talar för att äga Gränges är utvecklingen inom fordonsindustrin där det ställs allt större krav på energieffektivitet, vilket i sin tur kräver god kylning och låg fordonsvikt. Och i luftkonditioneringsanläggningar ersätts koppar i allt större utsträckning av aluminium.

En växande medelklass i Kina bidrar till en ökad efterfrågan på nya fordon med funktioner som AC installerat och trots skakig tider i landet väntas den underliggande trenden bestå. Frågan är i vilken takt efterfrågan kommer att växa.

Även om nya produktionsrekord kanske inte är att vänta från bilproducenterna så förblir den låga räntan en stark anledning att titta på en ny bil istället för att köra en gammal eftersom finansieringskostnaden idag är närmast försumbar. Argument om lägre energiförbrukning kan också göra ett bilbyte motiverat.

Men precis som för alla industribolag med stor kinaexponering är utsikterna osäkra för Gränges. En ytterligare inbromsning av den kinesiska ekonomin kan få större konsekvenser än vad analytikerkåren än så länge vägt in i sina beräkningar. Därtill förväntar vi oss inte att bolaget kan dra nytta av lika stora valutafördelar under 2016.

Givet osäkerheterna i Kina och att försäljningen i kronor och ören väntas minska något under 2016 anser vi att p/e 11 kanske inte är riktigt så attraktivt som det låter. Snarare är det en ganska rimlig värdering givet de osäkra förutsättningarna i Kina. Och ett ytterligare rekordår för fordonsförsäljningen i Amerika nästa år känns för mycket att hoppas på.

Därför kan det vara läge att tacka för sensommarens kraftiga uppgång och ta en paus i aktien till dess att utsikterna klarnar. Så trots relativ styrka jämte börsindex sänker vi vår rekommendation till neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Gränges Neutral 62,75 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -