Strömmad tv slår nya rekord

Media Tittande på internetbaserade tv-tjänster slog nytt rekord i Sverige i slutet av förra året – och det är framförallt konkurrenter till svenska MTG som står för ökningen.

"Strömmande tv-tjänster växer så det knakar i Sverige och under fjärde kvartalet 2015 uppmättes den högsta siffran någonsin. I genomsnitt tittade vi då drygt 36 minuter per dag på online-TV. Bakom ökningen ligger stark tillväxt för framförallt amerikanska tjänster som Netflix och Youtube", skriver Mediavision en ny rapport.

Nästan 40 procent av svenskarna mellan 15 och 74 år tittade på online-tv en genomsnittlig dag under fjärde kvartalet och det motsvarar nära 3 miljoner svenskar, en uppgång med 20 procent från i fjol. Även tittartiden ökar kraftigt, skriver Mediavision.

Sammantaget nådde de Netflix och Youtube en andel på över 50 procent av allt online-tittande.

"Detta gör att Netflix och Youtube står starka även när de jämförs med traditionella, svenska, tv-kanaler. Under det fjärde kvartalet 2015 var tittandet på Netflix och Youtube lika stort som eller större än många traditionella TV-kanalers, inklusive SVT2, TV3 och Kanal 5", skriver konsultbolaget.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -