Efterfrågan på vitvaror i Västeuropa förväntas öka med 2-3 procent under nästa år, enligt ett pressmeddelande.
Efterfrågan i Östeuropa bedöms växa med cirka 2 procent, "men det är mycket osäkert hur marknaderna i Ryssland och Ukraina kommer att utvecklas", skriver bolaget vidare.
Den amerikanska marknaden har visat tillväxt under de senaste tre åren och förväntas öka med 2-4 procent för 2016.
"En fortsatt svag makroekonomisk utveckling i Brasilien förväntas ha en negativ inverkan på marknadsvolymerna", skriver vitvarubolaget.
Electrolux spår även en positiv utveckling i fråga om pris/mix-faktorn under 2016.
Electrolux förutser vidare att negativa transaktionseffekter från valutarörelser kommer att uppgå till 1.500 miljoner kronor under 2016.
Det framgår av ett pressmeddelande där bolaget delger marknaden sina finansiella utsikter för helåret 2016.
Vidare väntar sig Electrolux en positiv pris/mix-utveckling, samt att de negativa valutaeffekterna kommer att kompensera med prishöjningar.
Kostnaderna för råmaterial pekar nedåt, och jämfört med 2015 väntas den positiva effekten på resultatet uppgå till 550 miljoner kronor under helåret 2016.
Kostnadsbesparingarna beräknas till cirka 750 miljoner kronor för helåret, och koncernens totala investeringar planeras ligga på en fortsatt stabil nivå på runt 4 miljarder kronor.