Det visar statistik från SCB och HUI Research. Enligt SME Direkts prognosenkät väntades försäljningen ha ökat med 3,7 procent.
Dagligvaruhandeln ökade med 1,6 procent medan sällanköpsvaruhandeln steg med 7,7 procent.
Jämfört med föregående månad steg försäljningen 0,3 procent i oktober.
HUI Research konstaterar att över perioden januari-oktober har försäljning ökat med 5,8 procent (i löpande priser), en mycket stark utvecklingstakt sett ur ett historiskt perspektiv.
Dagligvaruhandelns försäljning i oktober landade på en tillväxt om 4,8 procent. Den starka tillväxten förklaras i hög grad av stigande livsmedelspriser där varugrupperna fisk, frukt och grönsaker ökar mest. Dagligvaruhandeln är en av få branscher där priserna mot konsument stiger.
Sällanköpsvaruhandeln har varit detaljhandelns tillväxtmotor i år och utfallet för oktober månad var inget undantag. Försäljningen ökade med 6,4 procent och den trend som sticker ut mest är hushållens shoppingsug för kapitalvaror.
"Delbranscherna bygg, elektronik och möbler uppvisade alla starka tillväxttal. Den historiskt låga räntan i kombination med goda reallöneökningar har bidragit till dessa branschers framgång under året", skriver HUI.
Nu riktas blickarna mot julhandelns "nya" startskott Black Friday som inträffar den 27 november. Shoppinghögtiden har fått starkast genomslag i elektronikhandeln men nu börjar även aktörer i andra branscher ansluta sig.
"Det kommer därför bli extra intressant att följa om den importerade amerikanska shoppinghögtiden får sitt breda genomslag i år och blir inledningen för årets julhandel. HUI förutspår att detaljhandelsåret avslutas starkt med en prognos om 5,0 procent i december", skriver HUI.