Kopparbergs Bryggeri, som handlas på NGM, ökade sitt resultat under perioden januari-september till 230 miljoner kronor (137) tack vare gynnsamma valutakurser, en bättre produktmix samt effektivare produktion.
Nettoomsättningen ökade under årets nio första månader till 1.512 miljoner kronor, 1.367 miljoner kronor under motsvarande period 2014. På bolagets exportmarknader har Kopparbergs fortsatt fokusera på cidervarumärket Kopparberg Cider.
"Vi har även fortsatt att utveckla nya förpackningstyper, ett exempel på detta är vår Frozen Cider. Där har utfallet varit mycket bra och den har snabbt erhållit topplaceringar inom sitt segment hos våra kunder. Vi har även fortsatt lansera cider på fat med stor framgång", säger vd Peter Bronsman i rapporten.
Bolaget fortsätter att utveckla konceptet inom restaurangbolaget John Scott´s och den senaste etableringen, i Marbella Spanien, har gett mycket bra respons, heter det.
Tredje kvartalet i sammandrag
Nettoomsättning 593 mln kr (509)
Rörelseresultat 116 mln kr (69,2)
Periodens resultat 89,7 mln kr (45,7)
Resultat per aktie 4:35 kr (2:22)