Skistar bara för skidåkare

Aktieanalys Skistar kan summera ett av sina bästa år någonsin. Aktien har stigit kraftigt och på dagens nivåer lämpar den sig bara för inbitna skidåkare.

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

Skistar lägger bakom sig ett riktigt toppår. Många röda dagar kring jul och nyår i kombination med fortsatt bra ekonomi för många hushåll lockade många gäster upp till fjällen över den förra skidsäsongen. Skistars rörelseresultat under räkenskapsåret 2014/2015 blev det högsta någonsin och räknat i antalet skiddagar i bolagets anläggningar blev det det tredje bästa någonsin.

Skistar äger och driver anläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. I Sverige äger Skistar även Hammarbybacken i Stockholm. Räknat på försäljningen av liftkort har bolaget en marknadsandel på nästan 55 procent i Sverige och runt 30 procent i Norge.

Skistars intäkter från försäljning av liftkort passerade under det nyss avslutade räkenskapsåret miljardstrecket för första gången. Liftkortförsäljningen är den överlägset största intäktskällan och den steg med 9,5 procent jämfört med året innan. Prishöjningar på 2,5 procent bidrar positivt till detta men antalet skiddagar har också ökat med cirka 7 procent.

Sammantaget svarar liftkorten för drygt hälften av intäkterna i Skistar. Resten fördelas mellan logi, skiduthyrning, skidskolor, sportbutiker, fastighetsservice och andelar i boende. Samtliga dessa förutom andelar i boende visade bra ökningar under det gångna året. Särskilt sportbutikerna har ökat sin försäljning kraftigt, upp drygt 60 procent. Skistar har dragit igång försäljning av skidutrustning och kläder på nätet vilket gett avtryck i resultaträkningen.

Sammantaget rapporterade Skistar 9 procent högre intäkter i räkenskapsåret 2014/2015 jämfört med året innan. Kostnaderna har samtidigt hållits väl i schack bland annat tack vare ett genomfört besparingsprogram som sänkt kostnadsbasen med 40 Mkr. Rörelsemarginalen stärktes därför till 19 procent från 13 procent året innan. På sista raden stärktes resultatet med 54 procent.

Den kraftiga resultatförbättringen under fjolåret understryker hur volymkänsligt Skistar är. Att driva skidanläggningar innebär stora fasta kostnader så det är livsviktigt för bolaget att fylla upp anläggningarna med så mycket skidåkare som möjligt under hela säsongen. Alla förändringar i intäkterna tenderar att slå igenom stort på sista raden i en eller annan riktning.

Ett stort problem för Skistar i det sammanhanget är den förändring som skett i skolornas villighet att bevilja ledigt mellan loven. De flesta skolor är rätt hårda på den punkten vilket för Skistars del innebär att säsongen allt mer kommit att koncentreras till jul/nyår, sportlov och påsklov.

Bolaget har de senaste åren jobbat för att på olika sätt fylla upp backar och bäddar under mellanperioderna. Särskilda erbjudanden riktas till företag och familjer med mycket små eller vuxna barn. Även familjer med skolbarn lockas med rabatter under januari.

Loven är alltid mer eller mindre fullbokade så den ökning av antalet skiddagar som skett under det gångna räkenskapsåret är enligt Skistars vd Mats Årjes ett kvitto på att arbetet med att öka beläggningen under icke-högsäsongsperioderna varit lyckosamt. Skistar har numera även draghjälp av svaga kronkurser i båda Sverige och Norge gentemot euron vilket hjälper till att locka exempelvis danska turister. De har under några år annars valt alperna i allt större utsträckning.

Fler utländska turister är att vänta till Sälen och Trysil i framtiden när den planerade flygplatsen i regionen står färdig. Projektet rullar vidare och flygplatsen beräknas stå färdig i december 2017.

Det brukar sägas att Skistar inte i första hand konkurrerar med alperna om de svenska skidturisterna utan snarare med Thailand. Dåliga somrar skulle således vara dåligt för Skistar eftersom många då är svältfödda på sol och väljer stranden före skidbacken över nyår eller sportlov. Årets dåliga sommar borde därför båda illa inför den kommande säsongen.

Att döma av bokningsläget inför säsongen ser dock den gamla sanningen ut att komma på skam. Bokningarna ligger 12 procent högre än i vid samma tidpunkt i fjol. Bokningarna till jul och nyår har kommit rekordtidigt och mer än hälften av den kapacitet som väntas säljas under hela säsongen är redan bokad. Under de senaste åren har sannolikt många nya hushåll fått smak för skid- och fjälliv vilket kommer att gynna Skistar under de kommande åren.

Kalendereffekten har dock toppat och blir nu år för år lite sämre igen. Antalet röda dagar över jul och nyår är dock fortfarande hyggligt i år. Påsken ligger tidigt i år vilket tenderar att förkorta säsongen något för Skistar.

Att öka intäkterna med 9 procent under räkenskapsåret är imponerande av Skistar med tanke på att skidåkning och fjällturism är en helt igenom mogen verksamhet och att jämförelseperioden var stark. Det visar dock att det fortfarande finns potential för bolaget att krama fram tillväxt ur perioderna mellan loven.

I förväntningarna på de kommande räkenskapsåren ligger tillväxt på knappt 2,5 procent om året. Rörelsemarginalen väntas kunna höjas ytterligare ett snäpp från dagens 19,4 procent till 20,3 procent både innevarande räkenskapsår och nästa. Vinsten per aktie väntas innevarande räkenskapsår öka till 6,99 kronor och till 7,21 kronor året därpå.

De prognoserna innebär p/e-tal på 17,7 respektive 17,1. Skistar höjer utdelningen för det nyss avslutade räkenskapsåret till 4 kronor per aktie (utdelningen dras efter stämman i mitten av december). Det innebär en direktavkastning på 3,2 procent. För de kommande åren väntas direktavkastningen uppgå till 3,6 procent respektive 3,9 procent.

Direktavkastningen är bra, men inte spektakulär. En av de bästa anledningarna att äga Skistar-aktien är den rabatt ägare till minst 200 aktier får på liftkort, skidhyra och skidskolor. Rabatten är 15 procent för hela familjen så en familj med två barn sparar på en vecka en tusenlapp bara på liftkort. Avkastningen på 200 aktier (24 700 kronor) blir då 7,3 procent inklusive årets utdelning. Så för en skidåkande familj kan Skistar-aktien vara en bra investering över tid.

Rabatten till skidåkare är välkänd och i takt med att lifkortspriserna stigit är det många som lockats att utnyttja den, vilket säkerligen bidragit till den höga värderingen. P/e 17-18 för en verksamhet som över tid inte växer mycket snabbare än BNP känns annars inte direkt lockande. Aktien har dessutom rusat uppåt de senaste veckorna och från dagens nivå tror vi inte att aktien har så värst mycket mer att ge den närmaste tiden.

Tänker man sig att åka skidor i Skistars anläggningar en eller två gånger om året i ett antal år framöver så är aktien ett vettigt köp. Utan glädjen av rabatter vid skidåkande har vi däremot svårt att lockas. Rekommendationen förblir därmed Neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
SkiStar B Neutral - -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -