Kortjätten: Lösenord på väg dö ut

Biometri Kreditkortföretaget Mastercard håller på att ta fram den nya lösningen Identity Check, som tillåter konsumenter att göra köp på nätet genom att identifiera sig med en ansiktsbild eller ett fingeravtryck.

Mastercard Identity Check kommer att bli tillgängligt för finansiella institutioner i USA i mitten av 2016, och följas upp med en global lansering under 2017, enligt en artikel i The Telegraph som publicerades under helgen.

Ajay Bhalla, som är chef för säkerhetslösningar för företag vid Mastercard, tror att biometriska lösningar kommer att vara framtiden för identifiering på internet.

"Jag tror att det kommer att ta tre till fem år innan lösenorden dör ut", säger han enligt The Telegraph.

Identifiering genom att placera sitt finger på en scanner eller blinka in i mobilkameran ska ta bort behovet av att komma ihåg lösenord.

Ett av målen med de nya identifieringslösningarna är att lyfta internetförsäljningen genom att få ned antalet kunder som överger köpet när det kommer till betalnings- och identifieringstillfället.

"Vi tror att säkerheten är en av de barriärer som faktiskt begränsar expansionen av e-handeln, eftersom folk måste komma ihåg lösenord och eftersom det är mycket besvärligt", säger Ajay Bhalla till The Telegraph.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -