Duni lockar på skakig börs

Aktieanalys Duni är kanske inte världens mest upphetsande investering – men aktien erbjuder många kvaliteter som vi uppskattar i dagens turbulenta börsmiljö.

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

Servetter och dukar är inte precis det stoff drömmar om snabba aktievinster byggs på. Stabilt, väloljat, lönsamt och en bra direktavkastning är däremot precis de egenskaper som premierats på börsen de senaste åren. Dunis aktieägare har inte heller haft mycket att klaga på de senaste åren. Kursen har mer än fördubblats sedan sommaren 2013.

Dunis rapporterade resultat har också mer än fördubblats under den perioden. Bolaget har jobbat hårt för att komma till rätta med vikande lönsamhet inom delar av verksamheten. Kapacitetsutnyttjandet i Dunis anläggningar var lågt under 2012 men bland annat genom ett mer fokuserat säljarbete har bolaget kunnat stärka sina marknadsandelar och successivt också fått upp volymer och marginaler igen.

Ett viktigt steg har också varit att få ordning på lönsamhetsproblemen inom den egna mjukpapperstillverkningen. När vd Thomas Gustafsson tog över i slutet av 2012 var det ett av de första områdena han tog tag i. Numera tillverkar Duni bara för eget bruk, den externa försäljningen har lagts ned eftersom den inte bedömdes kunna nå rimlig lönsamhet.

Produktionen har samlats från två till en anläggning och där, i Skåpafors, investerar nu Duni 110 Mkr för att ytterligare höja effektiviteten. Installationen väntas vara klar till våren 2016 och då lyfta kapaciteten med 15 procent.

Duni är Central- och Nordeuropas största tillverkare av engångsprodukter inom allt från servetter, bordsdukar, muggar, förpackningar för hämtmat och ljus. Omsättningsmässigt svarar Centraleuropa för 60 procent och Norden för ytterligare knappt 20 procent. Syd- och Östeuropa står också för knappa 20 procent.

Att Centraleuropa väger så tungt i Duni beror på bolagets starka ställning inom premiumprodukter som utgör en betydligt större andel av totalmarknaden i Centraleuropa och Norden än i Sydeuropa.

Dunis verksamhet delas in i fem affärsområden där Table Top är den stora vinstmotorn. Table Top säljer till restauranger, hotell och cateringbolag och svarar för drygt hälften av omsättningen inom Duni. Inom affärsområdet ryms Dunis premiumprodukter och lönsamheten är hög. I fjol nådde Table Top en rörelsemarginal på dryga 17 procent medan näst bästa område inom Duni nådde dryga 6 procent. I kraft av detta svarade Table Top i fjol för 79 procent av koncernens rörelseresultat.

Efterfrågan inom Table Top bromsade in något under det andra kvartalet i år, särskilt i Tyskland som är Dunis största marknad. En kall vår förmodas ha spelat en roll i detta. Marknader som Storbritannien, Benelux-länderna och Sverige hade en mer uppmuntrande utveckling.

Förutom Table Top har Duni även affärsområdena Consumer som säljer engångsprodukter till detaljhandeln, Meal Service som fokuserar på engångsförpackningar och andra produkter till främst hämtmatssektorn, New Markets som är satsningar på tillväxtmarknader som Singapore och Ryssland. Affärsområdet Materials & Services rymmer de verksamheter som inte passar in någon annanstans.

Consumer säljer inte med kvalitet som starkaste argument och konkurrensen är hård. Lönsamheten har också från tid till annan varit rejält pressad men en upprensning bland kontrakten har lyft marginalerna. Den underliggande marknaden har överlag en låg tillväxt men Duni möter detta genom förvärv och satsningar på nya geografiska marknader. Tyska Paper+Design förvärvades i fjol och har bidragit till både tillväxt och marginaler inom Consumer.

Det andra kvartalet är säsongsmässigt svagt och Consumer noterade ett rörelseresultat i perioden på -1 Mkr.

Bäst underliggande tillväxt finns inom området Meal Services där Duni dessutom växer snabbare än marknaden. Take away-marknaden ökar och Duni stärker sin ställning via nära kundsamarbeten bland annat vad gäller specialdesignade förpackningar. I fasta valutakurser ökade Meal Services omsättningen med drygt 7 procent i det andra kvartalet. Ökade volymer (och tillfälligt lägre plastpriser) bidrog till att lyfta rörelsmarginalen med drygt 3 procentenheter till 7,9 procent.

Området New Markets är än så länge litet men tillväxten är god, upp knappa 7 procent trots den ekonomiska krisen i Ryssland. Duni vidtog i slutet av förra året åtgärder för att möta nedgången i Ryssland och det har påverkat marginalerna positivt i kvartalet.

Duni har som målsättning att växa organiskt med 5 procent om året. Det är cirka 1 procentenhet högre än den beräknade underliggande tillväxten i marknaden. Den högre tillväxten ska nås via produktinnovationer, geografisk expansion och ett fokus på den snabbast växande delarna i marknaden, som take-away segmentet.

Svag efterfrågan ute i Europa i kombination med att Duni de senaste åren lämnat olönsam verksamhet har inneburit att bolaget inte nått sitt tillväxtmål de senaste åren. I fjol blev den organiska tillväxten 3,9 procent men den förefaller ha bromsat in något hittills i år.

Enligt databasen Factset räknar de analytiker som bevakar Duni i snitt med att bolaget når ett resultat i år på 7,70 kronor. För nästa år är snittprognosen en vinst per aktie på 8,24 kronor. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 15,6 respektive 14,6. Justerat för nettoskulden värderas rörelsen till 11,8 gånger nästa års väntade rörelseresultat (ev/ebit).

I kraft av starka kassaflöden och en låg värdering av vinsterna har Duni genom åren bjudit på höga direktavkastningar. Idag har värderingen krupit uppåt men estimaten för de kommande årens utdelningar ger fortfarande direktavkastningar på goda 4,1 procent respektive 4,3 procent.

Utdelningsaktier brukar vara bra att köpa under sensommaren och tidig höst. I år har dock inte Duni-aktien backat särskilt mycket från i våras och för den som enbart söker en stabil utdelare finns det många andra alternativ att överväga på börsen.

Kombinationen av bra direktavkastning, låg operativ risk, stigande marginaler och en stark balansräkning som ger utrymme för nya förvärv gör dock att vi ser Duni-aktien som ett bra alternativ inför vad som ser ut att bli en turbulent börshöst. Rekommendationen blir köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Duni Köp 120,25 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -