I vinter fördubblas annonspriset för storstadsbor som vill synas med sin bostad på söksajten Hemnet, från 600 kronor till 1 200 kronor, rapporterar Dagens Industri och Dagens Nyheter.
Tidigare har annonspriset varit detsamma oavsett bostadens utgångspris. Men när Hemnet snart gör om sin modell kommer i stället högre pris på lägenheten eller huset innebär högre annonspris.
För bostäder med ett utgångspris på mellan 2 och 5 miljoner kronor, vilket många objekt i storstadsregionerna har, blir annonskostnaden 1 200 kronor. Och säljare av dyrare bostäder kommer att få betala upp till 1 600 kronor för att annonsera på Hemnet.
Enligt bolagets vd motiveras höjningen av att sajten har stor trafik och att värdet för bostadssäljarna "ständigt ökar".
Konkurrensverket säger till DN att det kan bli aktuellt med någon form av agerande mot Hemnet, med anledning av bolagets dominerande ställning på den svenska bomarknaden.