Försäljningspriset består av två delar, en första del på 10 miljoner euro och en tilläggsköpeskilling på ytterligare högst 10 miljoner euro. Hälften av den möjliga tilläggsköpeskillingen kommer att redovisas i Thule Groups delårsrapport för tredje kvartalet, 2015.
Avyttringen kommer att leda till en redovisad realisationsförlust på cirka 120 miljoner kronor och en initialt uppskattad positiv kassaeffekt på cirka 90 miljoner kronor under tredje kvartalet 2015.
Verksamheten inom snökedjedivisionen har 145 anställda och omsatte under 2014 136 miljoner kronor med ett negativt underliggande rörelseresultat på -32 miljoner kronor.
För Thule-koncernen skulle det underliggande rörelseresultatet 2014 exklusive Snökedjor varit 718 miljoner kronor och den underliggande rörelsemarginalen 15,8 procent. Det kan jämföras med rapporterat 686 miljoner kronor respektive 14,6 procent.
Avyttringen är i linje med den strategiska inriktningen att fokusera Thules verksamhet på sport- och fritidsprodukter för aktiva konsumenter.
"Vår strategiska inriktning är att bygga vidare på vår marknadsledande position inom Outdoor & Bags som gör det enkelt för aktiva konsumenter runt om i världen att ta med sig det som är viktigt för dem när de lever ett aktivt liv. I det här sammanhanget var snökedjor inte längre en del av vår kärnverksamhet", säger vd Magnus Welander i en skriftlig kommentar.
I samband med ovanstående avyttring, har styrelsen också inlett en strategisk översyn av Thules kvarvarande verksamhet inom affärssegmentet Specialty, det vill säga verksamheten Work Gear i USA.