Autoliv står stadigt

Aktieanalys Trots en inbromsning i Kina levererade Autoliv enligt plan i sitt andra kvartal. Framtiden ser fortsatt spännande ut för bolaget och värderingen avskräcker inte.

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

En inbromsning i Kina har tyngt Autoliv de senaste kvartalen. Till en början sågs problemet som mer Autoliv-specifikt och en avtagande tillväxt i landet tillskrevs minskad produktion av de bilmodeller som bolaget levererade till. På sistone har dock fordonsmarknaden i stort bromsat in i Kina då den ekonomiska aktiviteten i landet sakta sjunker. Vårens turbulenta kinesiska börshandel har ytterligare dämpat suget efter nya bilar.

För Autoliv är Kina en viktig marknad och landet svarade i fjol för 16 procent av intäkterna i koncernen. Bolaget har de senaste åren investerat en hel del i landet för att stärka sin position på marknaden. Tillväxten i Kina och på andra tillväxtmarknader i Asien drivs både av en rent allmänt ökad fordonsproduktion men också av ett ökat säkerhetsinnehåll i bilarna.

Det är på tillväxtmarknaderna som mogna produkter som krockkuddar och säkerhetsbälten fortfarande ökar snabbare än den underliggande fordonsproduktionen. I Europa och Nordamerika håller dessa så kallade passiva säkerhetsprodukter jämna steg med produktionen.

På sistone har dock nya möjligheter öppnat sig för Autoliv då japanska Takatas gasgeneratorer till krockkuddar visat sig defekta. För närvarande väntas 55 miljoner fordon återkallas och få nya gasgeneratorer och för Autoliv och andra tillverkare blir det en bonusförsäljning. Autoliv räknar med att sälja cirka 20 miljoner extra generatorer de närmaste åren.

På de mogna marknaderna inom den så kallade Triaden (Nordamerika, Västeuropa och Japan) är aktiva säkerhetsprodukter det stora tillväxtområdet för Autoliv. Kameror, radar och andra produkter som jobbar för att undvika olyckor ökar snabbt och Autoliv investerar mycket forskningsresurser för att ligga i framkant på utvecklingen. Förvärv är också ett sätt att flytta fram positionerna på området och nyligen köpte Autoliv ett amerikanskt bolag som har viktig teknologi för utvecklingen av förarlösa bilar.

Den organiska tillväxten för området Aktiv Säkerhet blev 26 procent i det andra kvartalet. Även Krockkuddar hade ett bra kvartal, lyft av Takatas problem, och noterade en organisk tillväxt på drygt 7 procent. Totalt blev den organiska tillväxten 6,1 procent i kvartalet. Det var i linje med Autolivs egen prognos för perioden men i ljuset av den svaga kinamarknaden hade många analytiker väntat sig en lite lägre tillväxt än så.

Utvecklingen i Kina var svag, ned -3 procent organiskt, men bättre på andra håll i världen. Inte minst noterade Autoliv en organisk tillväxt på goda 8 procent i såväl Europa som Nordamerika. Vd Jan Carlson konstaterar i rapporten att Autoliv ser positiva tecken på marknaderna i Västeuropa. Bolaget väntar sig dock inte att marknaderna i regionen kommer att komma tillbaka till sina historiska toppnivåer inom överskådlig tid och de senaste årens löpande anpassning av organisationen i Europa fortsätter därför.

I Kina förväntar sig visserligen Autoliv en återgång till positiv organisk tillväxt under andra halvåret, men även där vidtar bolaget åtgärder för att hantera det oroliga marknadsläget. Några strukturella förändringar tycks dock inte stå på tapeten utan det handlar mer om kostnadskontroll.

Autoliv infriade även sin marginalprognos med råge. Utfallet blev 9,5 procents justerad rörelsemarginal vilket kan jämföras med analytikernas snittprognos på 9,2 procent.

Inför halvårsrapporten fanns även en oro på aktiemarknaden för att Autoliv givet inbromsningen i Kina skulle tvingas dra ned sin helårsprognos. Bolaget upprepade dock sin tidigare bedömning om att den organiska tillväxten i år kommer att överstiga 6 procent och att den justerade rörelsemarginalen kommer att landa på cirka 9,5 procent.

Totalt sett väntas dock Autoliv rapportera 2 procent lägre intäkter i år jämfört med i fjol. Bolaget rapporterar i dollar och valutaeffekterna är kraftigt negativa för tillfället. I det andra kvartalet sänkte valutaeffekter intäkterna med nära 10 procent jämfört med för ett år sedan. Den rapporterade tillväxten i kvartalet blev därför -3,8 procent.

Analytikerna har lagt sig nära Autolivs egna prognoser och för 2015 väntas en tillväxt på -2 procent. Den justerade rörelsemarginalen väntas landa på 9,5 procent och vinsten per aktie blir då 5,18 dollar, en ökning på bara 2,4 procent jämfört med i fjol.

Nästa år spås en tillväxt på 6,7 procent och en justerad rörelsemarginal på 10 procent. Per aktie spås resultatet öka 34 procent till 6,96 dollar. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 21,4 respektive 15,6. Justerat för Autolivs låga skuldsättning värderas rörelsen till 10,3 gånger prognosen för nästa års rapporterade rörelseresultat.

Autoliv lämnar utdelning kvartalsvis och för de närmaste helåren väntas direktavkastningen i aktien summera till 2,2 procent respektive 2,4 procent. Bolaget köper även löpande tillbaka aktier vilket lyfter nyckeltalen.

Autoliv-aktien har backat 16 procent de senaste månaderna. Allmän börsoro kombinerat med mer specifik nervositet kring Autolivs kinesiska försäljning har bidragit till att pressa aktiekursen. Halvårsrapporten tycks inte ha lugnat investerarna särskilt mycket trots ett bättre utfall än väntat i det andra kvartalet och bibehållna framtidsprognoser.

De senaste åren har det varit en bra idé att köpa Autoliv då aktien haft en av sina svackor. Kortsiktigt finns fortfarande en del orosmoln kring kinamarknaden och bolaget pressas också av dollareffekter.

Långsiktigt gillar vi dock fortfarande Autoliv. Bolaget har globalt starka marknadspositioner inom både traditionella säkerhetsprodukter och de snabbt ökande aktiva produkterna. Ställningen är även stark på tillväxtmarknader som väntas stå för det mesta av fordonsbranschens tillväxt de kommande åren. 

Balansräkningen är fortfarande stark och justerat för skuldsättningen är värderingen inte avskräckande hög. Vi behåller därför vår köprekommendation på Autoliv.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Autoliv SDB Köp 922,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -