Vi avvaktar i Thule

Aktieanalys Thule Group har blandat och gett lite med sina kvartalsrapporter. Den senaste var dock urstark och aktien har gått bra under våren. Vi tror den går en lugnare period till mötes.

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

Thule Group är en av den senaste tidens alla heta börsintroduktioner. Teckningskursen landade på 70 kronor per aktie men den nivån lämnade aktien omedelbart bakom sig och kursen sökte sig snart upp mot 95 kronor.

Bolaget har dock blandat och gett lite i de två kvartalsrapporter som hunnit presenteras sedan introduktionen. Det fjärde kvartalet i fjol blev en besvikelse för aktiemarknaden då en relativt snöfattig inledning av vintern bidrog till ett försämrat resultat och ett utfall som var klart under förväntan.

Det första kvartalet i år var desto bättre. Försäljningen steg hela 11,5 procent organiskt och med dryga 27 procent om vi inkluderar valutaeffekter. Återigen spelade snötillgången en roll i resultatutvecklingen, den här gången dock positiv. Mer snö i Centraleuropa innebar en stark försäljningsutveckling för snökedjor inom affärsområdet Specialty.

Specialty ökade omsättningen med hela 33 procent organiskt jämfört med ett snöfattigt första kvartal i fjol. Inklusive valutaeffekter blev ökningen nästan det dubbla, 65 procent.

Specialty är det klart mindre av Thule Groups två affärsområden och förutom snökedjor säljer området även verktygs­ och utrustningslådor för pickup­lastbilar. Tidigare hade Thule Group även försäljning av släpvagnar och dragkrokar men den verksamheten har sålts av då den inte ansågs ligga inom linjen för den strategi bolaget valt som baseras på konsumentprodukter och varumärkesbyggande.

Kvarvarande verksamhet inom området Specialty har de senaste tolv månaderna bara svarat för 11 procent av omsättningen inom koncernen och 2,5 procent av rörelseresultatet.

Det andra affärsområdet, Outdoor & Bags, utgör således den absoluta merparten av Thule Group. Där ryms bland annat takboxarna som fortfarande är Thule Groups kännemärke. Bolaget har en global marknadsandel på takboxar på nästan 50 procent räknat i omsättning. Tvåan i världen ligger långt efter även om konkurrensen på lokal nivå kan vara lite hårdare.

Med en så stark position inom takboxar är det svårt för Thule att växa snabbare än marknadens 3-4 procent om året. Bolaget skakar istället fram tillväxt genom att komma på nya smarta lösningar för transporter av diverse utomhusutrustning samt genom att bredda produktutbudet. Thule-varumärket är starkt och går att applicera på många andra produkter som förknippas med en aktiv livsstil och utomhusaktiviteter.

Som produktgrupp svarar väskor och fodral (Thule äger bolaget Case Logic sedan 2007) för runt 20 procent av omsättningen i hela Thule Group. Takräcken, boxar och hållare för diverse utrustning svarar för knappt 60 procent av omsättningen. En fortfarande liten men växande verksamhet inom bolaget är tillverkning av barnvagnar, joggingvagnar, cykelsitsar, cykelvagnar, ryggsäckar och resebagar.

Under första kvartalet i år var försäljningsutvecklingen stark för just multifunktionella barnvagnar samt cykelsitsar och vagnar. Även takräcken, boxar och hållare hade ett bra kvartal och totalt sett noterade affärsområdet Outdoor & Bags en organisk tillväxt på 9 procent. Inkluderat valutaeffekter var tillväxten 23 procent.

Lönsamheten försämrades något inom Outdoor & Bags i det första kvartalet, främst beroende på negativa valutaeffekter. Inom Specialty förbättrades den däremot avsevärt och sammantaget gjorde det att Thule Groups underliggande rörelsemarginal stärktes nästan en procentenhet till 15,4 procent i kvartalet.

Bolaget har som målsättning att nå 15 procent och det räknar vd Magnus Welander med att Thule Group kommer att göra för helåret i år. De analytiker som bevakar Thule tror honom och snittprognosen för marginalen i år är 15,1 procent. Samtidigt väntas omsättningen öka 19 procent vilket på sista raden växlar ut i en vinst per aktie på 5,93 kronor (ifjol blev det en förlust).

För 2016 är snittprognosen enligt databasen Factset en tillväxt på knappa 6 procent. Rörelsemarginalen väntas stärkas ytterligare något till 15,6 procent. Vinsten per aktie blir då 6,54 kronor. De prognoserna innebär p/e-tal på 16,9 respektive 15,4.

Justerar vi för nettoskulden på 2,7 miljarder kronor värderas Thule till 14,1 gånger nästa års väntade rörelseresultat. Estimaten för de kommande årens utdelningar ger direktavkastningar på 2,9 respektive 3,4 procent.

Thule Group har inlett året starkt även om siffrorna jämförs med ett relativt svagt första kvartal i fjol. Många av de nya produktområdena förefaller ha bra vind i seglen. Viktigt är också att produkterna inom takhållare och fästen går bra eftersom de utgör vinstmotorn i bolaget.

Förväntningarna på helåret har höjts efter den starka rapporten för första kvartalet och aktiekursen ligger nu en bit över hundralappen. På dagens nivåer känns aktien fullvärderad och som investerar får man sikta lite längre bort än vi på Placera normalt sett gör i våra analyser. För de närmaste kvartalen ser vi inte riktigt vad som ska elda på kursen ytterligare och vi ställer oss neutrala till aktien.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Thule Group Neutral 101,75 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -