Morgondagens börstrend

Aktiekommentar Kommer det överhuvudtaget att finnas jättestora livsmedelsbutiker i framtidens förorter? Utvecklingen på nätet pekar åt att fenomen som shoppinglador är en historisk parentes.

På Stockholmsbörsen saknar Matse kollegor men på nätet finns flertalet giftiga konkurrenter. I Sverige känner vi igen matsajter som mathem.se, gourmetli.com, fiskbilen.se, matsmart.se – listan kan göras lång över livsmedelsleverantörer som etablerat sig i cyberrymden.

Det är redan länge sedan klädhandel, hemelektronik och böcker flyttade ut på nätet och modebolagen, som inte var först ur startgroparna, satsar nu miljarder för att hinna ikapp.

Sannolikt står matvaruförsäljningen på tur att flytta till laptops och surfplattor. Med en årlig försäljning kring 600 miljarder dollar är matvaror den med råge största detaljhandelskategorin i USA. Men mindre än 1 procent av affärerna sker än så länge online, enligt Business Insider.

Giganten Amazon har tagit sig an att etablera matförsäljning online och det är tydligt att de hittills små skillnaderna i vårt beteende utlöst en lavin av förändringar i branschen. I takt med att marknaden växer kommer antalet aktörer att multipliceras  vilket för oss konsumenter innebär både bredare utbud och bättre villkor. 

Matse är inte bara en fullsorterad mataffär på nätet utan också en inspirationskälla för matlagningsintresserade via systersidan kokaihop.se. När man handlar mat på nätet saknas ett par dimensioner. Det blir omöjligt att lukta, känna eller se den faktiska varan som ska inhandlas. I stället triggar bolaget oss med snygga matfoton och lyxiga recept. Dessutom drar kokaihop.se en hel del trafik och genererar en fin sidointäkt från reklam.

Bredare aktörer, som till exempel Amazon, kan via matbutiken även sälja även andra produkter, med bättre marginaler, vilket skulle kunna göra det lättare att få affärerna lönsamma. Marginalpressen på mat är enorm, redan nu finns jämförelsesajter som hittar den billigaste leverantören av ett specifikt livsmedel bland matbutikerna online.

Mathandeln på nätet ökade i Sverige med 65 procent under första kvartalet i år enligt Digital Handel men Matse växte under samma period med 106 procent.

För att de virtuella matförsäljarna ska nå vinst krävs volym och därför ligger fokus vid att värva nya kunder. Det innebär tilltagna marknadsföringskostnader. Även distributionsnätet kostar multum att bygga och gemensamt för de flesta aktörer är att de än så länge gör rejäla förluster.

Även om det sannolikt dröjer länge innan Matse gör vinst passerades en viktig milstolpe när leveransområdet Göteborg, där bolaget en gång startade, visade ett litet plusresultat i första kvartalet. I alla fall efter att man friserat bort marknadsföringskostnaderna. 

En riktad emission gav Matse ett tillskott på 20 Mkr i första kvartalet, vilket var välbehövligt. Ur den löpande verksamheten flödar nära 8 miljoner kronor årligen och för befintliga aktieägare innebar emissionen en utspädning på 10 procent. 

Att investeringsviljan finns kan förklaras delvis av att den globala marknaden för mat på nätet förväntas växa till 100 miljarder dollar de närmaste tre åren. Storbritannien var tidigt med mat på nätet och internetbutikerna där har redan tagit ett par procent av den totala matförsäljningen.

Men också på andra håll ökar matförsäljningen online. I Nigeria blir näthandeln allt mer populärt enligt tidningen The Nation. I matbutiken forfoodonly.com kan invånarna i Nigeria beställa mat med en knapptryckning. Vad som skiljer butiken från sina västerländska kollegor är urvalet av matvaror. Bland annat kan man på Forfoodonly beställa en levande höna och torkad kohud.

Att intresset för mat på nätet är stort i Sverige styrks också av budryktena kring Linas matkasse. Nu senast flörtades det med bolagets ägare från tyskt håll och budet sägs ha varit en halv miljard kronor.

Om det är Matse eller någon annan leverantör som kommer att leda den svenska matmarknaden om fem år vet ingen. Det enda som vi vet med säkerhet är att det kommer vara fler aktörer som misslyckas än som blomstrar.

Därför är det mycket riskfyllt att investera i en enskild aktör – men i brist på svenska investeringsalternativ återstår bara Matse. Bolaget växer visserligen så det knakar, men den som vågar köpa aktien måste var beredd på både en och två emissioner till.

Frågan är bara när den nya konsumtionstrenden också blir en het börstrend? Vi har ett konsumtionsbeteende som är på väg att förändras i grunden, vi har en nisch av livsmedelsmarknaden som växer kraftigt men som också har kapitalbehov för att finansiera den snabba tillväxten.

Det är upplagt för att Matse ska få trängas med fler branschkollegor i börslistorna. Det är ju trots allt lättare att göra av med andras pengar än egna.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -