Försäljningen i den japanska detaljhandeln steg 0,4 procent i april, jämfört med månaden före, visar säsongsjusterad statistik, enligt Bloomberg News.
Jämfört med motsvarande månad föregående år steg försäljningen med 5,0 procent.
Analytiker hade väntat att försäljningen skulle ha stigit 1,1 procent från månaden före och stigit 5,5 procent jämfört med samma månad föregående år, enligt Bloomberg News enkät.
Jämförelsemånaden, april 2014, höjdes momsen från 5 till 8 procent, vilket bidrog till att försäljningen sjönk 4,3 procent på årsbasis efter att ha stigit 11,0 procent i mars, före höjningen.
Försäljningen i stora detaljhandelskedjor steg 8,6 i april, jämfört med motsvarande månad året före. Analytiker hade väntat en uppgång med 9,1 procent.
I mars sjönk detaljhandelsförsäljningen med 1,8 procent jämfört med månaden före, och sjönk med 9,7 procent från samma månad året före.