Husqvarna fortsatt intressant

Aktieanalys Trädgårdssäsongen har inletts bra för Husqvarna och på lite sikt tycker vi fortfarande aktien är intressant. Bolaget har mycket att vinna på en stärkt europakonjunktur.

Den kalla och snöiga vintern i USA påverkade Husqvarna negativt i det första kvartalet. De amerikanska hushållen var i många fall fullt upptagna med att skotta snö och de varuhuskedjor som Husqvarna säljer till var därför försiktiga i sina inköp. Det påverkade framför allt divisionen Consumer Brands inom Husqvarna som presterade långt sämre än väntat i perioden.

Consumer Brands samlar Husqvarnas varumärken för massmarknadsprodukter. Divisionen har cirka 80 procent av sin omsättning i USA och det är en verksamhet som har dragits med stora lönsamhetsproblem de senaste åren. Konkurrensen är hård och konsumenterna köper mestadels på pris. Kvalitet är svårare att få betalt för.

Det kalla vädret i kombination med hamnstrejker på USA:s västkust gjorde att försäljningen inom Consumer Brands föll med hela 21 procent om vi bortser från valutaeffekter. Rörelseresultatet blev en förlust på 11 Mkr. Analytikerna hade i snitt väntat sig en vinst på 90 Mkr.

Att försäljningen backar inom Consumer Brands beror även på att Husqvarna medvetet prioriterar lönsamhet före volymtillväxt. Lönsamheten inom Consumer Brands är fortfarande svag och fokus ligger på att få upp den. Det ska bland annat ske genom ett bättre samordnat sortiment som drar nytta av skalfördelar och teknisk utveckling på andra håll inom koncernen. Divisionen gjorde en förlust i fjol men målsättningen i år är att nå ett nollresultat.

Den målsättningen kvarstår även efter förlusten i det första kvartalet enligt Husqvarnas vd Kai Wärn. Han räknar med att de stora varuhuskedjorna som var försiktiga med sina inköp under första kvartalet kommer att gasa på under det andra kvartalet i stället.

Consumer Brands svarar för cirka 30 procent av omsättningen inom Husqvarna. Störst fokus inom koncernen ligger för närvarande på de båda divisionerna Husqvarna och Gardena. Det är de varumärken där koncernen har starkast marknadspositioner och bäst lönsamhet. Framför allt Husqvarnas produkter säljs mycket till proffskunder där bolaget kan ta betalt för kvalitet och service.

Husqvarna-divisionen hade ett starkt första kvartal och presterade klart bättre än väntat. Införsäljningen av hjulprodukter, som åkgräsklippare, gräsklippare och trädgårdstraktorer, var över förväntan i kvartalet och bidrog till en organisk försäljningstillväxt på 9 procent. Bättre försäljning än väntat och en rörelsemarginal som också låg en bit över förväntningarna ledde till ett rörelseresultat som låg 17 procent över snittprognosen inför rapporten.

Gardena-divisionen höll sig mer i linje med förväntningarna. Den underliggande tillväxten för divisionen var precis som för Husqvarna 9 procent. Nya kunder i detaljhandelsledet bidrog till den ökade försäljningen och bland produkterna gick robotgräsklippare bra liksom bevattningsprodukter. Rörelseresultatet för divisionen landade sammantaget 2 procent över snittprognosen.

Som så många andra bolag på Stockholmsbörsen har Husqvarna för närvarande god draghjälp i tillväxten från valutaeffekter. Den rapporterade omsättningen i första kvartalet ökade med 13 procent och av rörelseresultatet på 1,1 miljarder bidrog valutaeffekterna med drygt 100 Mkr.

Men även om de kortsiktiga omräkningseffekterna från dollarns förstärkning i nuläget är positiv (och väntas vara svagt positiv även för helåret) så är den starkare dollarkursen långsiktigt negativt för Husqvarna. Bolaget anger i sin årsredovisning att en 10 procentig dollarförstärkning mot kronan allt annat lika påverkar resultatet negativt med 220 Mkr. De negativa effekterna dröjer dock lite.

Bolaget har en målsättning om att nå en rörelsemarginal på 10 procent för år 2016 och det målet kommer med dagens valutakurser att bli svårare att nå. Det kommer krävas ytterligare effektiviseringar och besparingar för att nå dit men Kai Wärn höll fast vid lönsamhetsmålet i samband med kvartalsrapporten.

Husqvarna har ett starkt säsongsmönster i sin försäljning där framför allt det andra kvartalet väger mycket tungt på året. Det första halvåret svarar normalt sett för hela helårsresultatet medan en liten vinst i det tredje kvartalet brukar ätas upp av en nästan lika stor förlust i fjärde kvartalet.

Kai Wärn uttrycker en generell optimism om årets trädgårdssäsong och sade i samband med rapporten att utvecklingen känns stabil. Samtidigt pekade han på att Gardena hade en stark april-månad ifjol och att Husqvarna redan sålt in en hel del hjulburna produkter i det första kvartalet.

För helåret 2015 väntas Husqvarna rapportera en omsättningsökning på drygt 13 procent och en rörelsemarginal på 8,0 procent, upp från 7,2 procent i fjol. Vinsten per aktie ligger i snittprognosen på 3,57 kronor.

Prognosen om att Husqvarna skulle nå 10 procents rörelsemarginal 2016 verkar inte aktiemarknaden tro på. Snittprognosen är enligt databasen Factset 8,9 procent (inte ens 2017 väntas marginalen nå 10 procent). Tillsammans med en omsättningstillväxt på 4 procent ger det ett vinstlyft på 18 procent till 4,22 kronor. De prognoserna ger p/e-tal på 17,2 respektive 14,6. Snittestimaten för de närmaste årens utdelningar ger direktavkastningar på 2,9 respektive 3,2 procent.

Husqvarna har runt 90 procent av sin försäljning jämnt fördelat över Europa och Nordamerika. Lönsamheten är betydligt högre i Europa så arbetet med att höja marginalerna i koncernen de kommande åren kan få sig en välbehövlig skjuts av en bättre konjunktur nere på kontinenten. Stigande volymer i en omstrukturerad organisation brukar kunna leda till överraskande starka resultatlyft.

Husqvarna-aktien har varit rätt trög efter ett kraftigt kursryck i början av året. På lite sikt tycker vi dock fortfarande att bolaget har en intressant exponering mot en förmodat stärkt europeisk konjunktur och mer konfidenta hushåll. Vi behåller därför vår köprekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Husqvarna B Köp 61,35 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -