Konservativa slår mot Efes

Placera i Turkiet Öl är en typiskt efterfrågad vara i växande ekonomier. Dock inte i Turkiet där bryggeriet Efes känt av de konservativa vindar som blåst i politiken under de senaste åren.

Det turkiska ölbryggeriet Anadolu Efes har ett starkt varumärke i regionen och en bred internationell närvaro. Koncernen har en omsättning på 32 miljarder kronor och räknas som Europas sjätte största ölbryggeri i termer av volym. Internationellt har dock bolaget 10 större spelare framför sig.

Efes har valt att fokusera på framtida tillväxtmarknader, så kallade Frontier-marknader, där potentialen är hög, snarare än på mogna västeuropeiska marknader. Det rör sig om länder som Bulgarien, Rumänien, Polen, Grekland, Kazakstan, Serbien, Tjeckien och Moldavien. Vidare har man försäljning i stora länder som Ryssland, USA och Kina men där är man inte marknadsledande.

För tio år sedan var bolaget aktivt i elva länder. I dag har Efes verksamhet i 16 länder och antalet potentiella kunder har därmed ökat från 300 till 660 miljoner.

Bolaget är även huvudägare i Coca Cola Icecek, som kan sägas vara agenturbolaget för Coca Cola i Turkiet, med 50 procent av aktiekapitalet. 60 procent av omsättningen kommer från just läskedrycker, 25 procent från internationell ölförsäljning och bara 15 procent från inhemsk ölförsäljning. 

Stora geopolitiska risker i regionen har medfört en minskad efterfrågan, givetvis. Men på hemmamarknaden Turkiet möter bolaget också ökade politiska hinder i takt med att regeringspartiet AKP försökt få igenom fler konservativa regler och lagar i samhället.

Parlamentet röstade 2013 för strängare alkohollagar som innebär att alkohol inte får säljas i närheten av skolor och moskéer. Alkohol får inte heller säljas i butik efter klockan 22 på kvällen. Även i tv-rutan har alkoholreklam förbjudits.

De senaste fem åren har Efes därför fått se volymerna falla med 4 procent i genomsnitt per år på den turkiska hemmamarknaden. Samtidigt har bolaget kunnat öka den totala försäljningen tack vare prisjusteringar som en konsekvens av hög inflation (cirka 9-10 procent just nu). Lönsamheten har dock sjunkit på grund av mindre skalfördelar i produktionen och press på volymerna.

Internationellt har volymerna under samma period stigit med 7 procent i snitt per år och försäljningen med 11 procent.

När det gäller läskedrycksförsäljningen är den mer utbredd internationellt. I Turkiet gynnas dock bolaget av den unga befolkningen. Läsk är inte heller lika kontroversiellt som öl och sprit rent politiskt när allt mer konservativa krafter påverkar samhällsutbyggnaden i Turkiet.

Anadolu Efes är därmed ett levande exempel på ett internationellt bolag som drabbats hårt av den mer konservativa inriktningen som den sittande regeringen Erdogan stakat ut de senaste åren och osäkerheten på hemmamarknaden är därför väldigt stor.

Det minskar intresset bland investerare och leder till volatilitet i aktiekursen på Istanbulbörsen. Börsvärdet har backat med 17 procent det senaste året.

Placera rapporterar direkt från Istanbul under resan gång. Har du några frågor om Turkiet som investeringsland är du välkommen att skriva dem i kommentarsfältet nedan. Vi tar med frågorna till de experter vi träffar på resan.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -